Tűz, víz, repülő! Ja, nem…levegő! Nyári táboros élmények a Magyar Természettudományi Múzeum Mátra Múzeumából
Felgyújtottunk több mint száz gyereket… e sorokat mégsem egy sötét cellában írjuk.
Hogyan szánja rá magát egy múzeumpedagógus ilyen drámai lépésre? Elmeséljük.
Lángoló kezek
(Fotó: Filéné Danyi Szilvia)
21. század múzeumának óriási kihívást jelent a gyerekek megszólítása (elszólítása a kütyük mellől), a megszerzett figyelem fenntartása. Az általunk megvalósított nyári tábori egy lehetséges módja annak, hogy mindez hogyan is történhet.
Tábort szervezni igazi csapatmunka. A hirdetések már februárban megjelentek, igaz csak a múzeum honlapján és Facebook oldalán, illetve a helyi általános iskolákban raktunk ki egy-egy általunk tervezett A/4-es plakátot, de ennyi épp elég volt ahhoz, hogy egy hónap alatt a helyek nagy része beteljen. Ez részben annak köszönhető, hogy voltak visszatérő gyerekeink (a „csúcstartónknak” ez volt a nyolcadik tábora), a városban és környékén szájhagyomány útján terjedő hírünk pedig hozzásegített új jelentkezőkhöz, illetve a tavaszi bennalvós program is jó kedvcsinálónak bizonyult. Így május 10-én „kitehettük a megtelt táblát”, úgy, hogy a korábbi évekhez képest emeltünk a létszámon (a terem és a mi kapacitásunk függvényében), a rendkívüli túljelentkezések miatt várólistát is tartottunk fenn.
Még hogy nem könnyű elkapni a szitakötőt?
(Fotó: Székely Ágnes)
A programok összeállítása is tavasszal történt. Apropó programok! Idén, a múzeum történetében először, kémia kísérleteket végeztünk, melyek aktív részesei voltak a táborozók. Az ötletgazda az egyik kolléganőnk, aki a „Tudománykommunikáció a természettudományban” MSc szakdolgozata témájául választott olyan vízzel, tűzzel és levegővel kapcsolatos kísérleteket, amik eddig hiányoztak a múzeumunk múzeumpedagógiai palettájáról. A szülők részéről is elvárás minden évben, hogy a múzeum egyszerre legyen oktatási- és információszerző hely, ugyanakkor a szabadidő eltöltésére és szórakozásra (szórakoztatásra) is megfeleljen. Az iskolákkal ellentétben nálunk a bemutatásra (megmutatásra) és az élménynyújtásra helyeződik a hangsúly. Az informális tanulás színterekén egy múzeumban kötetlen formában valósul meg a tudás megszerzése, a képességfejlesztés. Konfucius elhíresült mondását idézve: „Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam, és megértem.” Tapasztalataink alapján ez működik a hat évesnél is, és magasabb szinten az idősebbeknél, sőt az autista és Asperger-szindrómásoknál is.
Nézzük akkor mik is voltak ezek az élmények:
A tábor alapötlete az öt elem volt: VÍZ, TŰZ, FA (az egész élővilágot szimbolizálta), LEVEGŐ és FÖLD. Célunk az volt, hogy a bennünket körülvevő világgal megismertessük a gyerekeket, rávezessük őket a „minden mindennel összefügg” elv felismerésére, alkalmazására, miközben fokozottan ügyelünk a környezet- és természetvédelmére is.
Az év rovara az óriás szitakötő
(Fotó: Székely Ágnes)
Környezetvédelemnél kis lépésekben haladtunk: szelektíven gyűjtöttük a hulladékot, megbeszéltük, hogy ez miért is fontos, hogyan történik a szelektív hulladékgyűjtés, mi lesz a sorsa a sárga konténer tartalmának. A vizes kísérletek közben kitértünk az olajszennyezések problematikájára és megbeszéltük, hogy mi a teendő a háztartásokban keletkező használt olajjal. Az újrahasznosíthatás elvét ahol csak lehetett alkalmaztuk a foglalkozások során. Úgy gondoljuk, hogy ez bármelyik hazai múzeumban megvalósítható, bármilyen órán, függetlenül az adott intézmény jellegétől.
Az élőlények és a természet szeretete és -védelme, természettudományi múzeum lévén áthatja mindennapjainkat. Az oktatóteremben több féle állatot is tartunk (afrikai achát csigákat, ezerlábúakat, perui ördög botsáskákat, sziámi harcos halakat, ausztrál leveli békákat, egy leopárdgekkót és egy királypitont), ők (a halak kivételével) mind kézbe vehetők, tanulmányozhatók. A gyerekek esetleges kezdeti félelmeiket legyőzve ezt nagyon szívesen meg is teszik. A rovaroktól irtózókat is meg lehet győzni egy pár centis „baba botsáskával”. Ismertettük, hogy melyik élőlény milyen környezeti feltételeket igényel, és ezt milyen formában tudjuk neki biztosítani. A gyerekek észre se vették, de tulajdonképpen tanultak. Az állatokkal való foglalkozás nem volt külön időponthoz kötve, szünetekben is gyakran „magukat szolgálták ki” a táborosok. Nem egy gyerek tért haza egyébként otthoni tartásra (előzetes szülői engedéllyel) botsáskákkal. A felelős állattartás más formában is helyet kapott a táborosok mindennapjaiban.
Cuki a perui ördög botsáska
(Fotó: Székely Ágnes)
Az első napoktól kezdve tapasztaltuk, hogy rengeteg ételt pazarolunk el, a tízórai, az ebéd és az uzsonna nagy része ment a kukába. Felvettük hát a kapcsolatot a gyöngyösi „Új Nap Közhasznú Egyesülettel” akik a városból és környékéről gyűjtik be és látják el a kóbor állatokat. Nekik szedtük össze az ételmaradékokat, ezzel segítve a munkájukat. A gyerekeknek elmagyaráztuk, hogy miért van ennyi gazdátlan kutya és macska és, hogy hogyan lehet ez ellen tenni.
A tábori tematika kialakításánál ügyeltünk arra, hogy a „feszes”, tudományos foglalkozások és könnyedebbek, mint például a kézműveskedés vagy a keresőjátékok váltsák egymást. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen a Mátra Múzeumnak gyönyörű kertje van és saját játszótere, így nem volt soha gond a mivel töltsék el a szabadidőt.
Az egyes napok (röviden) a következőképpen alakultak:
HÉTFŐ – A VÍZ NAPJA
Délelőtt |
Bemutatkozás, ismerkedés Névtáblakészítés (kézműves) Tízórai Szabadidő Vizes kísérletek |
Ebéd |
|
Délután |
Szabadidő Alámerülve című időszaki fotókiállítás megtekintése (téma a búvárkodás) Vízben játszódó mesék Ember a vízen! (Kalózok története) Keresőjáték (kincses térkép darabjait kellet megtalálni és összeilleszteni) Uzsonna Szabadidő |
Egy csepp víz…
(Fotó : Filéné: Danyi Szilvia)
KEDD – A TŰZ NAPJA
Délelőtt |
A tűz színei az élővilágban (a Természettudományi Pavilon állandó kiállításában és a Pálmaházban gyűjtöttek a csapatok) Tízórai Szabadidő A tűz a természetben (szerepe, színei) (előadás) Kézműveskedés |
Ebéd |
|
Délután |
Szabadidő Tüzes kísérletek Uzsonna Szabadidő |
SZERDA – A FA (ÉLŐLÉNYEK) NAPJA
Délelőtt |
Kirándulás a Szent Anna-tóhoz, útközben ismerkedés a Mátra élővilágával (számtalan erdei béka és barna varangy kézbevételével) |
Ebéd |
|
Délután |
Szabadidő Létveszélyben (előadás a Föld kipusztult vagy kihaló félben lévő állatairól) Uzsonna Szabadidő |
A Szent Anna-kápolnánál
(Fotó: Székely Ágnes)
CSÜTÖRÖTÖK – A LEVEGŐ NAPJA
Délelőtt |
Levegőzzünk! ügyességi csapatjátékok a kertben Tízórai Szabadidő Kísérletek a levegővel |
Ebéd |
|
Délután |
Szabadidő A levegő alkotói - keresőjáték ezúttal a kertben A levegő urai a szitakötők (kézműveskedés = az év rovarának elkészítése) Uzsonna Szabadidő |
Most ez tényleg durranni fog?
(Fotó: Filéné Danyi Szilvia)
PÉNTEK – A FÖLD NAPJA
Délelőtt |
A Föld kincsei - ásványgyűjtő kirándulás |
Ebéd |
|
Délután |
Szabadidő A gyűjtött ásványok meghatározása Legyél Te is paleontológus! (a múzeum egyéni fejlesztésű ősmaradvány preparálós játéka) Uzsonna Táborzárás (oklevelek, ajándékok átadása) |
„B tervek”, rossz idő esetére (volt rá alkalom): a múzeumi könyvtár meglátogatása (a gyerekek nem tudták, hogy a múzeumnak könyvtára is van). Jégkori rejtély – szabadulószoba, igazi csapatmunka a kulcs megtalálása.
A látványos kísérleteknél törekedtünk az egyszerű, hétköznapi, újrahasznosítható eszközök és anyagok használatára, hogy a későbbiekben akár „egy bőröndbe bepakolva” mintegy utazó múzeumként funkcionálva ellátogathassunk olyan közintézményekhez melyeknél az utazás nagy anyagi megterhelést, problémát jelent. Fontos volt, hogy a gyerekek figyelmét felkeltsük az érdemtelenül mellőzött reáltudományok - kémia, fizika, biológia – iránt. Kiemelt szerepet kapott az is, hogy ők maguk aktív részesei legyenek a foglalkozásoknak. A kísérleteket a víz-tűz- levegő témakörben összekapcsoltuk, visszautaltunk az előző nap tapasztalataira. A visszajelzések (a gyerekek egy kis kérdőívet töltenek ki, névtelenül) alapján a tüzes kísérletek bizonyultak a legnépszerűbbeknek, hiszen nem minden nap gyújtják fel az ember kezét.
Összefoglalva: úgy érezzük, hogy élményekben gazdag 4 hét van mögöttünk. 108 gyermeket táboroztattunk (ebből kettő Németországból érkezett, 4 pedig Szlovákiából). A megvalósításban három múzeumpedagógus, kettő kulturális közfoglalkoztatott és turnusonként 3 nyári gyakorlatos középiskolai diák vett részt (ők leginkább a kézműves foglalkozásokon segítettek, az étkeztetésben és a szabadidő alatt történő gyermek felügyeletben vettek részt). A tervezésben és tüzes kísérletekben segítségünkre volt az Alternatív Ismeretterjesztő Egyesület (https://www.facebook.com/altismegy/) A táborokban készült képek és videók megtekinthetők a múzeum Facebook oldalán. https://www.facebook.com/matramuzeum/ A kísérletekről bővebb felvilágosítást Székely Ágnes (szekely.agnes@nhmus.hu) tud adni. J
A felmerülő ötletekből pedig már el is kezdtük tervezni a jövő évi tematikus táborunkat.
Székely Ágnes
múzeumpedagógus
MTM Mátra Múzeuma
A tábori program a Múzeumpedagógiai Nívódíj 2018 egyik jelöltje.