belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Kirándulj velünk új utakon – múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként

 Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként  Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként

 A természet volt a helyszíne annak a rendhagyó szakmai napnak, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma Múzeumi Főosztálya, valamint a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) közösen szervezett. A rendezvényen Fehér Györgyi múzeumi koordinátor, a Duna Múzeum múzeumpedagógusa bemutatta azt a két modell értékű programot, amelyek közül az egyik elnyerte a Múzeumpedagógiai Nívódíj különdíját.

Egy kissé hűvöskés, ám napsütéses őszi reggelen múzeumpedagógusokból és múzeumi dolgozókból álló, összesen tíz fős csoport gyülekezett a Szépjuhászné kirándulóközpontnál. A csapat azonban nem indult meg az ismert túraútvonalon, hanem kört alkotott és beszélgetni kezdett. Először Sziray Zsófia, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Múzeumi Főosztályának szakmai referense, múzeumi koordinátor, – a rendezvény főszervezője – bemutatta a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ  legújabb képzéseit, amelyek aktualitását aláhúzza a járványhelyzetből adódó online múzeumi tartalmak térhódítása. A Digitális tartalmak előállítása a múzeumi ismeretátadáshoz, valamint a Múzeumi pályázatírás és projektmenedzsment című online formában meghirdetett képzéseket a múzeumi szakemberek ingyenesen elvégezhetik – mindkettőre lehet még jelentkezni!

Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként  Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként

Fehér Györgyi  ezt követően két olyan programot mutatott be, amely más múzeumok számára is könnyen adaptálható, és inspirációt adhat. A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című projekt keretében megvalósult Víz-kör elnevezésű mintaprojekt célja népszerűsíteni a szakiskolások körében a vízügyi szakmát, ezzel segítve a diákok pályaorientációját. Fehér Györgyi kiemelte, a programot a múzeum és a tanárok részéről is sikeresnek ítélték meg. Az eredetileg több napos projektet folytatták idén októberében, egy napba sűrítve a mintaprojekt legnépszerűbb elemeit. Így talán még könnyebben adaptálható a módszer, hiszen a távolabbról érkező szakiskolásokat csak egyszer kell utaztatni.

Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként

A Nyárszerdák a Duna Múzeumban című múzeumpedagógiai foglalkozássorozatot idén benevezte az intézmény a Múzeumpedagógiai Nívódíjra, és el is nyerte vele az Országos Közgyűjtemények Szövetsége különdíját. A tematikus programsorozat keretében szerdánként a környezeti nevelés játszotta a főszerepet. Bár már közel 15 éve tartanak rendszeresen nyári tábort a Duna Múzeumban, a programot a járványhelyzet miatt a múzeumi helyszín helyett a természetbe költöztették.  A nyári tábor módszertani újdonságát az adta, hogy nem egymást követő napokon szervezték a programot, hanem hetente egy napot kijelölve, szerdánként tartották meg – így programsorozat lett belőle. Nagyon sokféle kreatív ötletet valósítottak meg: tartottak ásványokkal kapcsolatos foglalkozásokat, gyűjtöttek foszíliákat, megtanulták a mosódió használatát a zöldháztartás elnevezésű foglalkozáson. Az érdekfeszítő feladatoknak köszönhetően a gyerekek sokkal nagyobb hatékonysággal memorizálják az értékes információkat. Fehér Györgyi szemléltetésként egy-egy játékot is bemutatott a jelenlévőknek. A múzeumi szakemberek többek között kislabdadobálással memorizálták a neveket, barkóbázva találták ki vízi állatok elnevezéseit, illetve kitapogatással ismerték fel a kék takaró alá elrejtett, természettel kapcsolatos tárgyakat.

Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként  Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként  Kirándulj velünk új utakon –  múzeumpedagógiai foglalkozás kicsit másként

A program túrával folytatódott, amelyen szóba kerültek az erdei növények, az állatok és egyéb érdekességek. Miközben sétáltak a kellemes őszi időben a zöld jelzéssel ellátott útvonalon, a kapcsolatépítés mellett ismerkedtek a fákkal, a gombákkal és a felületesen szemlélődő számára gaznak tűnő, ám a valóságban gyógyhatású növényekkel. Mindeközben leveleket, terméseket és érdekesnek vélt képződményeket gyűjtöttek össze, és ragasztottak fel lapjaikra a túrázók. Közel egy órás sétát követően értek fel úticéljukhoz, a Kaán Károly-kilátóhoz. A toronyból festői látványként tárult a múzeumi munkatársak szemei elé a budai táj. Miután mindenki betelt a csodás látvánnyal, Fehér Györgyi tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy a túrán résztvevőkkel átélt élményeken felül milyen programelemeket valósítanak még meg a gyerekekkel a nyári táborban.

A Szépjuhászné kirándulóközponthoz visszatérve a csoport értékelte a nap eseményeit. Bár a szakmai napnak a koronavírus járvány miatti korlátozások okán lett ez a választott helyszíne, a jó hangulatú, produktív rendezvény után a résztvevők arra a konszenzusra jutottak, hogy több ehhez hasonló, természetközeli szakmai programra lenne szükség, ahol más múzeumok jó gyakorlatait is megismerhetik.