belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A Múzeumok Őszi Fesztiváljára 2021. július 12-ig várjuk a muzeális intézmények jelentkezését programtervekkel, a teljes felhívás és a programtematikák kifejtése itt érhető el.

A téma kapcsán ajánljuk még a MOKK Múzeumi iránytű kiadványsorozatában megjelent Szolgáltató múzeum című kötetet, melynek online verziója itt tölthető le ingyenesen.

A múzeumi rekreáció és turizmus témákban szervezi meg a MOKK 2021. november 7-8-án a 13. Országos Múzeumpedagógiai Konferenciát, melynek részleteivel hamarosan jelentkezünk.

10 módszer a visszatérő múzeumlátogatók hűségének elnyerésére, amit a Múzeumok Őszi Fesztiváljára készülve is érdemes alkalmazni

A Múzeumok Amerikai Szövetsége (American Alliance of Musems) honlapján közzétett egy cikket, melyben csokorba szedték, hogy mit tehetnek az újranyitás kellős közepén lévő vagy arra rákészülő múzeumok a visszatérő látogatóik nagyobb megbecsüléséért. Korábban nem ez a célcsoport állt a turisztikai attrakcióként is üzemelő muzeális intézmények marketingtevékenységének fókuszában, hanem az új látogatók, ám a koronavírus járványhelyzet alaposan felforgatta a turizmusipar és múzeumok működését, jelentősen felértékelődött a helyben lévő és ezáltal időről időre visszatérő múzeumlátogatók ázsiója.

Összesen tíz adaptálásra érdemes ötlet és tipp szerepelt a listán, melyeket egy kicsit tovább is gondoltunk, és a MOKK által koordinált ezévi Múzeumok Őszi Fesztiváljára készülődve további ajánlásokat is fűztünk hozzájuk.

1Jutalmazzuk a látogatók hűségét!

Az egyszeri múzeumi belépőt megvásárló látogató és az éves tagsággal rendelkező keménymag között húzódó skála középmezőnyében helyezkedik el a vendégek többsége. Azokat, akik egy múzeumlátogatás után még nem köteleznék el magukat az adott múzeum mellett, az árkedvezményekkel és hűségprogramokkal lehet a legsikeresebben megszólítani.

Érdemes felhívni a látogatók figyelmüket arra, hogy az ősz folyamán, szeptember 27. és november 11. között idén is lesz Múzeumok Őszi Fesztiválja, melyen számos esetben ingyenesen is elérhető programokkal kedveskednek a múzeumok az érdeklődőknek.

2. Búcsúzz ajándékkal!

Jó stratégia a visszatérésre ösztönzéséhez, ha a múzeumból való távozáskor a látogatóknak a következő alkalommal ingyenes belépésre vagy a múzeumi büfében ingyenes fogyasztásra jogosító ajándékkupont adunk át. Amennyiben a látogató megadta elérhetőségét, egy kedvezményes látogatásra invitáló utólagos email is számításba jöhet.

Távozáskor a látogató figyelmébe ajánlhatják a múzeumok, hogy milyen testi-lelki rekreációt nyújtó programokkal várják őket vissza az ősz folyamán, a Múzeumok Őszi Fesztiválja alatt, a Többszólamú múzeum című ezévi kiemelt tematika kapcsán például az egészség megőrzését támogató, művészetterápiás vagy zenei programok bizonyára felkeltik a látogató érdeklődését.

3. Exkluzív esti események a helyiek számára

Közönségcsalogató lehet a múzeumi nyitvatartáson kívüli idősávban, az esti órákban hetente vagy havonta rendezett múzeumi esemény, melyet a helyieknek dedikálunk, és a fiatalabb korosztályokat is megszólítjuk általuk. A California Academy of Sciences csütörtök esti tematikus Nightlife rendezvényeiről érdemes példát venni.

A Múzeumok Őszi Fesztiválja alatt is szorgalmazzuk ilyen programokat. A Múzeumi őszbúcsúztató – Engedd el magad! című tematika keretében például olyan felnőtteknek szóló programok szervezésére gondolunk, amelyeken lehetőség nyílik az ellazulásra és a feltöltődésre az esti órákban múzeumi környezetben.

4. Helybéliek napja

Sok múzeum hetente vagy havonta nyújt kedvezményes vagy ingyenes belépési lehetőséget kimondottan a helyi látogatóknak. Érdemes ezt olyan napra időzíteni, ami a látogatószámot illetően nem a legmozgalmasabb a múzeum életében.

A Múzeumok Őszi Fesztiválján a Tiétek is a múzeum! tematikához kapcsolódó múzeumok idén megszólíthatják a helyi pedagógusokat vagy egészségügyi dolgozókat, illetve bármely olyan foglalkozási csoportot, helyi közösséget, amelynek a járványhelyzetben tanúsított helytállásáért személyre szóló múzeumi programok szervezésével szeretné a múzeumi kollektíva kifejezni elismerését és köszönetét.

A múzeumba nem járó helyiek megszólításának egyik leghatásosabb módja a múzeumi kitelepülés, például a Múzeumok Őszi Fesztiválján az Utazó múzeum tematikához kapcsolódva. Ilyenkor a múzeumok mobil kiállításaikat vagy múzeumpedagógiai programjaikat, ismerettejesztő előadásaikat kiviszik a közterekre, óvodákba, iskolákba, közösségi helyszínekre vagy egy másik kulturális intézménybe.

5. Lebilincselően újszerű immerzív látogatói élményt!

Visszatérő látogatóink nem fogják elunni a múzeumot, ha mindig akad újabb felfedezni való. A vándorkiállítások is segítséget nyújthatnak ahhoz, hogy a kínálat rendre megújulhasson. A barcelonai IDEAL Memoria Fotografica, azaz Barcelona fotografikus memóriája címmel például az audiovizuális élményfaktorral operál, az 1950-es és 60-as évek Barcelonájába nyújt betekintést a város legkiemelkedőbb fotográfusainak munkáin és az immerzív 360º -os virtuális valóságon keresztül.

A Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében idén a 16+ - A zene szárnyán tematika kapcsán olyan programok szervezésére ösztönözzük a múzeumokat, melyek kreatív megoldásokat vonultatnak fel, játékosan, interaktív módon, meghökkentő társas interakciókkal és élményszerű tudásátadással hívják fel a fiatalok figyelmét a múzeumokban rejlő potenciálra. A Múzeumi kulisszatitkok című tematika pedig már nevében is utal rá, hogy a kuriózumokon lesz a hangsúly, a múzeumi munkatársak saját munkájuk és intézményük érdekességeibe adnak bepillantást.

6. Kulináris emlékidézés

A jó gasztronómiai élmény verhetetlen! Ehhez nem szükséges kimondottan kulináris múzeumi profillal rendelkezni, elég a múzeumi kávézóban vagy büfében valami rendhagyóval, például egy pop up jelleggel felbukkanó vendégséffel, koktélkészítővel vagy egy food truckkal előrukkolni. Az amszterdami Rijksmuseum Michelin-csillagos étteremmel büszkélkedhet, így képes bevonzani a Van Gogh vagy Rembrandt festményein túl további élményekre is éhes kultúrafogyasztókat.

Az őszi jeles napokhoz (pl. Vendel-nap, Dömötör-nap, Hubertus-nap, Márton-nap) kötődő múzeumi programok, családi napok a Múzeumok Őszi Fesztiválja alatt már az eddigiekben is teret engedtek a gasztronómiai kalandozásoknak, reméljük idén sem lesz ez másként, a múltidéző lakomák, ételkóstolók mellett a környezeti fenntarthatóságot szem előtt tartva a helyi szezonális termények és a belőlük készíthető ételek is megjelennek a múzeumok programjain.

7. Középpontban a család

A pandémia keserves időszaka után most végre itt a lehetőség a négy fal közül kiszabadulva szórakoztatva nevelő családi programokat szervezni múzeumi környezetben. A már amúgy is gyerekbiztos és családbarát múzeumi attrakciókat emeljük ki még hangsúlyosabban a múzeum kommunikációs felületein, bővítsük a célcsoportnak szóló programkínálatot.

A Múzeumi szünetelő tematika a Múzeumok Őszi Fesztiválja alatt kimondotta azt célozza, hogy az őszi tanítási szünet ideje alatt a múzeumok speciális élményprogramokkal járuljanak hozzá az eltérő generációk közötti párbeszédhez, a minőségi szabadidő családi körben, ugyanakkor múzeumi környezetben való eltöltéséhez.

8. Múzeum, mint biztonságos programhelyszín

Az elmúlt év után az emberek izgalmas helyszíneken eltölthető minőségi szabadidőre vágynak, de mégis keresik a biztonságos megoldásokat. Ennek az igénynek a kielégítéséhez az újranyitó múzeumok is hozzájárulhatnak a higiéniás előírások és a biztonságos kikapcsolódás előtérbe helyezésével, kreatív módon kivitelezett social distancing stratégiával,  felár ellenében privátabb exkluzív látogatói élmény nyújtásával.

Minden eshetőségre készülve a tavalyihoz hasonlóan idén is azt javasoljuk a Múzeumok Őszi Fesztiváljához csatlakozó intézményeknek, hogy úgy állítsák össze programkínálatukat, hogy abban  szabadtéri vagy digitális formában is elérhető programok is szerepeljenek. Fontosnak tartjuk, hogy a csatlakozó intézmények a kamaraprogramjaikat előzetes regisztrációval, a létszám korlátozásával és a távolságtartási szabályok betartásával szervezzék meg. A Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk! tematika évek óta méltán népszerű a múzeumok és a fesztiválozók körében is, egyszerre szolgálja az egészségmegőrzést és a múzeumok tágabb környezetében elérhető helyi értékek felfedezését, szabadtéri jellege miatt a biztonságra törekvők körében is népszerű lehet.

9. Helyi partnerekkel vállvetve

Érdemes további helyi üzleti partnerekkel, például éttermekkel, utazási cégekkel, turisztikai ügynökségekkel összefogni, és egymás konkurenciái helyett egymás szövetségeseiként fellépni a visszatérő látogatók megnyerése céljából.

A Múzeumok Őszi Fesztiválja évről évre történő megszervezésével a nyári belföldi turisztikai szezon meghosszabbítására is törekszünk, az eddigiekben is propagáltuk a múzeumok körében a helyi vagy közeli szállásadókkal történő együttműködést, kölcsönösen kedvező megállapodások kialakítását, melyek keretében egymás szolgáltatásait, programjait ajánlják saját ügyfeleik számára árkedvezménnyel.

10. Adatokra alapozva

Social media felületeink és jegyértékesítési platformjaink révén olyan adatokra tehetünk szert visszatérő látogatóinkról, melyekre alapozva igazán megtérülő reklámkampányt állíthatunk össze és a látogatói elégedettséget is növelhetjük.

A Múzeumok Őszi Fesztiválján bevált gyakorlat, hogy a programokat szervező muzeális intézmények látogatói elégedettségi kérdőívet töltetnek ki a közönséggel, az így kapott válaszokat kielemezve levonhatóak a tanulságok a további programok szervezéséhez és az intézmény kommunikációjának fejlesztéséhez. Az eredmények tükrében a fesztivált koordináló MOKK is hatékonyabban, igényekre szabottabban tudja alakítani évről évre a fesztiválos tematikákat.

forrás:

https://www.aam-us.org/2021/06/21/10-ways-to-gain-the-loyalty-of-return-visitors/?fbclid=IwAR3u3A-z0BwmiHrLUYLwggQpe8WUDh6r9zOrDyS9xS0adu0KZtH46tNCvH4