ERASMUS + mobilitás: Számos eredménnyel zárult, de folytatása következik!
2024. május 31-án lezárult a Skanzen KA120-ADUfelnőtt tanulási mobilitási projekt első szakaszának megvalósítási időszaka, melyhez 244 670 euró forrást biztosított az Európai Bizottság, valamint annak Nemzeti Irodája, a Tempus Közalapítvány. A 2022-ben Erasmus-akkreditációt elnyert Szabadtéri Néprajzi Múzeum igazgatósága, a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) koordinálásával konzorciumvezetőként vitte a programot, melyben partnerei a Budapesti Történeti Múzeum és a szegedi Móra Ferenc Múzeum voltak. Mindhárom intézmény igen szép számban tudta utaztatni munkatársait külföldi tanulmányutakra, tanfolyamokra és neves múzeumi szakembereket tudott meghívni Magyarországon megrendezett szakmai workshopok és egyéb rendezvények közreműködőjeként.
A program keretében 153 mobilitás valósult meg, összesen 446 mobilitási napot töltöttek külföldön, illetve hazánkban a résztvevők. 117 alkalommal került sor szakmai látogatásra, 22 esetben érkeztek külföldi szakértők a három intézménybe, és a program keretében 14 féle külföldi tanfolyamon vettek részt a kedvezményezett múzeumok munkatársai.
A program megvalósításába olyan neves külföldi kulturális szereplőket és intézményeket sikerült bevonni, illetve szorosabbra fűzni velük az eddigi kapcsolatot, mint például a berlini Stiftung Humboldt Forum, a varsói NIMOZ, az írországi EVA International Biennial of Visual Art Limited, a Rijksmuseum van Oudheden, a stockholmi Stiftelsen Skansen, a dániai Den Gamle By, a brnoi Muzeum romské kultury vagy a Fondazione Museo delle Antichità Egizie di Torino. A Liszt Intézetek közül a Helsinkiben, Varsóban és Prágában működő Magyar Kulturális Központok is a fogadó intézmények sorát gazdagították.
Szakmai látogatás a lengyel NIMOZ-nál Varsóban. Fotó: Kajári Gabi
A nemzetközi szakmai kapcsolatok építése, valamint a múzeumi szakemberek nyelvi, kommunikációs és interkulturális kompetenciáinak fejlesztése mellett szakmai látogatás keretében a kiállításrendezést és a múzeumpedagógiai munkát érintő külföldi múzeumi jó gyakorlatok, innovatív megoldások, infrastrukturális és módszertani fejlesztések in situ tanulmányozása mind a mobilitások célját képezte.
Az utazások változatos szakmai témák köré szerveződtek. Több utazás is kapcsolódott a környezeti fenntarthatósági témájú ismeretátadási módszerekhez, a kiállítások létrehozása mögött húzódó módszertanokhoz, a szabadtéri muzeológiai megoldásokhoz és innovatív élő interpretációs gyakorlatokhoz.
Az ulmi Donauschwäbisches Zentralmuseum vezetőjével a Riverstories című kiállításban. Fotó: Kajári Gabi
Visszatérő téma volt a múzeumi kommunikáció és marketing működése, a múzeumi árbevétel és a látogatószám növelésére vonatkozó gyakorlatok, és a helyi közösségekkel kialakított társadalmi kapcsolatok kérdése is. Témaként a történelmi traumák múzeumi feldolgozásának és bemutatásának kérdésköre is markánsan jelen volt a mobilitási programok esetében. Az arnhemi Holland Szabadtéri Múzeumba (hollandul Openluchtmuseum) ellátogató csoport egyik résztvevőjétől vett idézettel szeretnénk ezt szemléltetni:
„Hollandiában jelenleg is magas a Suriname-ból áttelepült lakosság létszáma. A sokadik generációs fiatalság már nem ismeri a saját múltját, a kiállítás ebben nyújthat számukra támpontokat. A tárlat megszólítja és érzékenyíti a tágabb értelemben vett holland lakosságot is, a múlt bemutatásával szándéka szerint segítve a mai társadalomban megjelenő konfliktushelyzetek oldását is. Akik ismerik önmagukat és egymást, nincs miért haragudjanak egymásra. Ami érdekes volt, hogy bár ez a kiállítás hétvégén a családok számára is nyitva áll, de iskolásoknak csak vezetéssel látogatható. Ahogy a kiállítás kurátora mondta, szeretnék, hogy az az üzenet, amit át szeretnének adni a kiállítással, maradéktalanul eljusson a gyerekekhez.”
A mobilitási programban részt vevő múzeumi munkatársak Európa 17 országában jártak: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Finnország Franciaország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Szlovénia is az úticélok között szerepelt.
A konkrét helyszínek listája is igen impozánsnak mondható. A teljesség igénye nélkül: Aarhus, Arnhem, Amszerdam, Barcelona, Berlin, Bokrijk, Brno, Celje, Grabovo, Hága, Helsinki, HIdelsheim, Lahti, Leiden, Marseille Prága, Limerick, Split, Stockholm, Varsó, Torino, Ulm, Utrecht.
A mobilitási program résztvevői a lehetőségek függvényében igyekeztek a környezetileg fenntarthatóbb utazási megoldásokat preferálni: 40 alkalommal vonattal, szintén 40 alkalommal autóval, 16 esetben busszal utaztak, a nagyobb távolságú utakat 57 esetben repülőre ülve abszolválták.
Koordinátoraink a varsói Museum of Life in the Polish People’s Republic kiállításában. Fotó: Joó Emese
Az utakról sikerült a hazai múzeumi gyakorlatba is átültethető ötleteket hazahozni. Az országos múzeumi koordinátori hálózatot működtető MOKK által a hálózatában tevékenykedő önkénteseknek szervezett varsói tanulmányút egyik résztvevője így összegezte mindennek hozadékát:
„Nagyon sok olyan ötletet láttam, amiket saját múzeumomban is tudunk majd hasznosítani a saját kiállításaink létrehozásakor. Figyeltem, hogy a tárlatokban hogyan érvényesül a különböző korosztályoknak szóló, több szintű, több rétegű információ átadás. Erre nagyon jó példákat találtam mind a Felkelés Múzeumában, mind a Polinban. Hasznos volt a kiállítások oktatásban való hasznosításának példáit is meghallgatni, a pedagógusok képzésében, tájékoztatásában mi is tudjuk majd követni ezeket. …Az oral history gyűjtés a mi múzeumunkban is nagy figyelmet kap, jó példát mutattak a lengyel kollégák a gyűjtés anyagának kiállításban való bemutatására illetve pedagógiai hasznosítására, erről a kollégáimat tájékoztatom.”
A Fenntarthatóság az oktatásban – zöld és öko-életmódok bevezetése című pedagógustréning egyik múzeumi résztvevője által készített beszámoló szerint is hasznos és konkrét munícióval, adaptálható tudással tudott szolgálni a mobilitás a későbbiekre nézve:
„A képzés során kapott elméleti háttérre és a kapcsolódó természettudományos kísérletekre nem csak múzeumi programokat és ismeretátadási alkalmakat lehet építeni, mindez a saját munkatársainknak szóló belső képzések tartalmát is megalapozhatja. A természetjárás és annak feladatokon keresztül történő megismerése a múzeum tanösvényéhez és természeti környezetének felfedezéséhez is használható. Az öko-művészeti tevékenység a múzeum programjaihoz már kapcsolódik.”
A képzés elvégzését tanúsító oklevél átvétele, Szu Annamária Ass. Prof Ivana Restovic óraadóval
A Petőfi Kulturális Program keretében a MOKK négy vidéki helyszínen, Nagykanizsán, Tatán, Gödöllőn és Szentendrén szervezett regionális szakmai workshopot. Ezek jó alkalmat biztosítottak arra, hogy a most záruló mobilitási programban közvetlenül részt nem vevő múzeumok kollégái is részesülhessenek a külföldi jó gyakorlatokból a program keretében meghívott külföldi szakértők jóvoltából.
Az ulmi Donauschwäbisches Zentralmuseum vezetője,
Szalay Tamás a tatai regionális szakmai workshopon
Fotó: Kajári Gabi
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum konzorciumvezetőként a továbbiakban is folytani fogja a programot, ugyanis a 2022-ben elnyert Erasmus-akkreditáció 2027-ig érvényes. A mobilitási program következő ütemében a Magyar Nemzeti Levéltár és a Jósa András Múzeum lesznek a Skanzen konzorciumi partnerei.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Erasmus + KA120-ADUfelnőtt tanulási mobilitási programja a 2022-1-HU01-KA121-ADU-000064859 pályázat keretében valósult meg.