Felhívás a PT-MME „Zsinagógák új szerepben – a bútorraktártól a művészetek házáig” munkacímű rendezvényéhez
Kedves Kollégák!
Immár nyolc évtizede annak, hogy a nemzetalkotó magyar(országi) zsidóság egzisztenciális biztonsága mellett hitéletének jellegzetes épületei, a zsinagógák is veszélybe kerültek. Az úgynevezett Vészkorszakot követően létében (létszámában), gazdasági és kulturális potenciáljában hatalmas veszteséget szenvedett közösségek vagyonát képező gazdag épített örökség is megszenvedte a második világháború csapásait. Az Európa-szerte jegyzett, rangos magyar (országi) zsinagóga állomány – csekély kivétellel – elvesztette megszentelt mivoltát, igy a fizikai romlás mellett a szimbolikus/vallási/rituális funkció is a legtöbb településen megszűnt. Ezzel együtt a rabbi- és kántorházak, iskolák, tanházak, imatermek java részben szintén lakók s élet nélkül maradtak. Az 1940-es évek végi erőszakos tulajdon elkobzás, majd az 1956-os őszi politikai fordulatok tovább csökkentették ezen építmények lehetséges gondozóinak vagy használóinak maradékait, - elsősorban a fővároson kívül.
Ám ugyancsak a vidéki Magyarország új szemléletű település-alakítását, kis- és nagyvárosi léptékű tervezések emberléptékű és történelmi gyökereket előtérbe helyező személyiségei, építész irodák, városvezetők és művelődés irányítók összefogása révén az 1970-es évek elejétől egyre több, kulturális-közgyűjteményi funkciót szolgáló felújítás, átalakítás, újragondolás lett jellemző a közösségi birtokba vételre. (Lásd: Basics Beatrix csatolt tanulmánya az apostagi példáról; in: Várak, kastélyok, templomok.)
Az épületek egy jelentős részében önkormányzati fenntartású múzeumok, állandó kiállító termek (képtárak, galériák), könyvtárak, valamint a tudományos és kulturális ismeretterjesztés nagy múltú egyesületei kaptak helyet, többnyire az 1980-as évek elejétől. Úgy véljük, az ezekben folyó, országos léptékben is színes szakmai tevékenység és az épülettörténetek által hordozott megújuló közösségi tudások közreadásának, jó gyakorlatok és kérdések felvetésének céljával tervezett fórumunk alkalmat teremt egy – akár folytatásra érdemes – diskurzusra. Szakmai fórumunk nem kíván emlékezetpolitikai disputáknak teret adni!
Tervezett időpontja: 2024. november 18. vagy 25. (hétfő).
Helyszíne: Holokauszt Emlékközpont vagy Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem (Budapest).
Kérjük kedves kollégáinkat, hogy a mellékelt felhasználási típusok, változatok, illetve zsinagógaépületek jelenlegi funkcióit figyelembe véve tegyenek javaslatokat környezetükből előadókra. A téma felelősök örömmel veszik, ha egyéni vállalást is kapnak 20-25 perces prezentációk megtartására.
Kérjük, válaszukat augusztus 15-ig szíveskedjenek megküldeni a muzandra18@gmail.com elektronikus levelezőre; a szervezők ismert elérhetőségeiken szívesen állnak rendelkezésre folyamatosan.
Köszönettel,
2024. 07.15.
Dr. Basics Beatrix s.k. és Dr. Kriston-Vízi József s.k. kezdeményezők,
a PT-MME művészettörténeti és múzeumandragógiai tagozatok program-felelősei
A kivételesen gazdag magyarországi zsinagógaépítészet emlékei többféle használatban működnek:
1. A hitélet számára megtartott épületek:
Újpest, Kiskunhalas, Szeged, Pécs, Mád, Karcag, Nagykőrös, Vác, Nyíregyháza, Keszthely
2. Kulturális funkciót kapott épületek – koncerttermek, kiállítótermek, könyvtárak:
Zalaegerszeg, Baja, Szentes, Apostag, Kecskemét, Kiskörös, Orosháza, Tokaj, Hódmezővásárhely, Makó, Győr, Debrecen, Kunszentmárton, Mezőtúr, Szolnok, Tata, Albertirsa, Kisvárda, Paks, Szombathely, Várpalota, Tapolca, Szekszárd, Mátészalka, Kalocsa, Dombóvár
3. Durva átalakítás után világi, többnyire kereskedelmi funkcióval vagy raktárként működő egykori zsinagógaépületek:
Békéscsaba, Sátoraljaújhely, Gyöngyös, Abaújszántó, Sárospatak, Tiszafüred, Barcs, Hőgyész, Szombathely
4. Iskola: Füzesgyarmat, Gyula, Sümeg
5. Sportlétesítmény: Angyalföld, Cegléd
6. Hivatali székház: Bodrogkeresztúr, Balatonboglár, Veszprém
7. Hiányos vagy sérült állapotban emlékhely: Olaszliszka
8. Szálláshely: Sajószentpéter
9. Máig romosan álló, használaton kívüli zsinagógák:
Abony, a legszebb és legértékesebb példa, Pápa hasonlóképpen, Bonyhád, Kővágóörs
10. Más egyház használja: Nyíracsád, Rákoskeresztúr, Kőbánya
Összeállította:
Dr. Basics Beatrix