Amiről nem beszélünk, az nincs is
A múzeumi munka során az egyik legfontosabb szempont, hogy lássunk a látogatók szemével, ugyanis nagyrészt a múzeum kommunikációjától függ az, hogy jönnek-e a látogatók a múzeumunkba, és mennyien. Éppen ezért nagyon fontos szerepe van a múzeumi kommunikációs tevékenységnek abban, hogy pozitívan befolyásolja a múzeumlátogatást.
E szakmai szempontot szem előtt tartva szerveztük meg 2013. május 28-31. és június 4-7. között a Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában (MKO60) című képzésünket.
Mivel a kommunikációs képzés alaptézise szerint minden kommunikál, ezért a tanfolyam során górcső alá vettük a múzeumi kommunikáció minden egyes területét, azzal a céllal, hogy a két hét alatt külön-külön vizsgált részek kerek egésszé álljanak össze. Ennek a kerek egésznek az egyes szeletei (a teljesség igénye nélkül): a kiállítás, a múzeum információs rendszere, mely a látogatói eligazodást segíti, látogatói elégedettségvizsgálat, PR, online felületek, frontszemélyzet, oktatási célú múzeumi kiadványok, kiadványstratégia, sajtótevékenység, média kapcsolatok.
A mostani képzés különlegességét az adta, hogy majdnem egy egész kollektíva – hét hallgató – érkezett egyazon múzeumtól, bár különféle szakterületekről. Reméljük, hogy a mostani képzésük hallgatói, s köztük a Savaria Múzeum munkatársai a MOKK-nál megkapták a szükséges útravalót és inspirációt ahhoz, hogy a jövőben képesek legyenek közösen gondolkodni, és tenni intézményük hatékonyabb kommunikációjáért. Bízunk benne, hogy a képzésen elsajátított ismereteknek köszönhetően mindnyájan rálelnek arra a részfeladatra saját szakterületükön belül, amellyel még eredményesebben tudják szolgálni múzeumuk image-ét.
Természetesen hosszabb időre van szükség, hogy a képzésen szerzett ismeretek beérjenek, és gyakorlattá válva megtermékenyítőleg hassanak egy-egy hazai múzeum életére, de némi előzetes bizakodásra a képzés hatására született hallgatói vélemények már mindenképpen okot adnak:
„Számomra teljes szemléletváltozást hozott, lévén, hogy nem vagyok kommunikációs szakember (történész-muzeológusként dolgozom a múzeumban), de most már feladatomnak érzem a múzeumért történő kommunikációban való részvételt.”
„Nagyon élveztem a képzést, sok új ötlettel lettem gazdagabb. Frontszemélyzetként lehetőséget kaptam, hogy a munkámban még jobb legyek.”
„Sokkal többet kaptam a képzéstől, mint amire számítottam előtte: szemléletváltás a múzeumi kommunikáció terén, ötletek, amit a múzeumpedagógiai foglalkozás során hasznosítani tudok, ötletek múzeumi kiadványokhoz. Ezen kívül a társaság és hangulat is nagyon jó volt.”
Elsik Edina
oktatási referens
|