belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Tanulmányok, kutatások

MúzeumokMa 2020: Ajánlások múzeumigazgatók számára

tovább
 → 


MúzeumokMa 2020 - Ajánlások a múzeumi középvezetők számára

tovább
 → 


Delfi jövő- és trendkutatás a múzeumi, könyvtári és közművelődési területen

tovább
 → 


MúzeumokMa 2020: Ajánlások a múzeumi munkatársak számára

tovább
 → 


Berényi Marianna: Hogyan értékelik a magyar látogatók a múzeumok koronavírus alatt folytatott online tevékenységét?

tovább
 → 


Szu Annamária: A múzeumok esélyegyenlőségi szemlélete és tevékenységei

tovább
 → 


Csordás Izabella: Foglalkoztatási körkép: foglalkoztatási formák és a jogviszonyváltás első hatásai

tovább
 → 


Makranczi Zsolt: Múzeumok és a turizmus

tovább
 → 


Csordás Izabella és Nagy Magdolna: HR kérdések a múzeumi szakmában III. - A munkatársak fejlesztése

tovább
 → 


Csordás Izabella és Nagy Magdolna: HR kérdések a múzeumi szakmában II. - A munkatársak megtartása

tovább
 → 


Csordás Izabella: HR kérdések a múzeumi szakmában I. Fluktuáció és a fiatalok pályán tartása

tovább
 → 


Kajári Gabi: A múzeumok társadalmi szerepvállalása a lokális és a nemzeti identitás erősítéséért

tovább
 → 


Online múzeumi tartalmak a digitális oktatás támogatására (2021)

Az online múzeumi tartalmak köznevelési célú felhasználását vizsgáló tavalyi felmérésünket megismételtük, 100 fő pedagógus töltötte ki 2021. január 23. és. február 8. között kérdőívünket. 

tovább
 → 


Szu Annamária: A múzeumok társadalmi és közösségi szemlélete

tovább
 → 


A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet és várható hatásai a hazai múzeumokban (2021)

2021. január 21. és február 8. között egy kibővített kérdőív kitöltésére kértük a hazai muzeális intézményeik vezetőit, közülük 203 reagált pozitívan és vett részt kutatásunkban.

tovább
 → 


Nagy Magdolna: A minőségi munkavégzésért – A munkatársak fejlesztési irányai

 

 

 

tovább
 → 


Dr. Bereczki Ibolya: Az országos múzeumok mintaadó szerepe. A múzeumok és a tudomány

tovább
 → 


Pacsika Márton: Kik nem látogatják a múzeumainkat, és mit tehetünk a bevonásuk érdekében?

tovább
 → 


Bereczki Ibolya – Makranczi Zsolt: Stratégiai látásmód a múzeumokban

tovább
 → 


Csordás Izabella: A szervezeti működés szükséges reformjai - így látják a vezetők és a munkatársak

tovább
 → 


Nagy Magdolna – Szu Annamária: Mit jelent a szolgáltatói szemlélet a múzeumokban? (MúzeumokMa 2020 kutatás)

tovább
 → 


Csordás Izabella: Mennyiben befolyásolja a bér a múzeumi munkatársak motivációját 2020- ban? Mit jelent a 37% és mit jelent a 63%? (MúzeumokMa 2020 kutatás)

tovább
 → 


Dr. Bereczki Ibolya: Múzeumok és kihívások – Gazdasági kérdések, maradvány, fejlesztendő területek (MúzeumokMa 2020 kutatás)

tovább
 → 


Makranczi Zsolt: Bevezetés – a MúzeumokMa 2020 kutatás módszertana, a résztvevők köre

tovább
 → 


A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet és várható hatásai a hazai múzeumokban

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából múzeumi szakemberek körében végzett online kérdőíves felmérést a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központja. A felmérés arra kereste a választ, hogy a járvány következtében kialakult speciális helyzetet a múzeumok hogyan tudják kezelni, illetve milyen következményekkel számolnak, abban az esetben, ha a múzeumok kapui a legrosszabb forgatókönyvvel számolva július végéig zárva lesznek.

2020. április 2. és 6. között 94 fő töltötte ki a kérdőívet, szakmai besorolás szerint a legnagyobb arányban (38%) területi múzeumok, földrajzi felhelyezkedést tekintve pedig a fővárosi múzeumok szakemberei válaszoltak a legtöbben.

tovább
 → 


Online múzeumi tartalmak a digitális oktatás támogatására

2020. március 19-25. között pedagógusok körében folytattunk online felmérést. A felmérés célja az online tanítást elkezdő pedagógustársadalom múzeumi módszerekkel való segítési lehetőségének feltérképezése volt.

A 195 válaszadó véleménye szerint elsősorban különböző mozgóképes múzeumi tartalmakra, virtuális tárlatvezetésekre, online játékokra és feladatokra van szükség az online oktatáshoz. Oktatási segédanyagként, háttéranyagként is inkább a filmjellegű segítséget várják a pedagógusok a múzeumoktól.

tovább
 → 


Koltai Zsuzsa: A múzeumi kultúraközvetítés változó világa

A könyv a múzeumi kultúraközvetítést vizsgálja pedagógiai és andragógiai szempontból.

A kötet a múzeumi kultúraközvetítés fejlődési trendjeivel és jelenlegi helyzetével foglalkozik. A szerző a múzeumi kultúraközvetítés történetének komparatív elemzése mellett felvázolja a múzeumi tanulás elméleti hátterét és jellemzőit, valamint összefoglalja a gyakorlatban megjelenő hagyományos és innovatív módszereket. A hazai és nemzetközi múzeumi kultúraközvetítési gyakorlat és múzeumpedagógus-képzés empirikus vizsgálata, valamint magyarországi múzeumpedagógusokkal, múzeumi közművelődési szakemberekkel és a múzeumpedagógiai továbbképzésekben oktató szakemberekkel 2009 tavaszán készített interjúk eredményei alapján a szerző feltárja a múzeumpedagógia és a múzeumi felnőttoktatás kurrens kérdéseit és fejlődési lehetőségeit.


tovább
 → 


Kocsis-Koltai-Reisz: Múzeumpedagógiai tapasztalatok és igények a hazai pedagógusok körében

A tanulmány a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ megbízásából, a Pécsi Tudományegyetem által készített kutatás eredményeit foglalja össze. A kutatás a pedagógusok múzeumi foglalkozásokkal, azok használatával kapcsolatos hozzáállását, igényeit, tapasztalatait vizsgálta.

tovább
 → 


Nagy Magdolna - Módli Éva: Múzeumok és közösségeik - Kutatási eredmények

A múzeumok körül szerveződő közösségek jelentős szerepet játszhatnak a lakosság és a település fejlesztéséért felelős szakemberek múzeumról alkotott képének formálásában. De vajon mitől válhat egy múzeumi közösség egy település kulturális életének mozgatórugójává? A 2015 nyarán lebonyolított országos kutatás célja, hogy feltérképezze a múzeumok körül szerveződő közösségeket, és megtalálja azokat a kulcstényezőket, amelyek aktiválhatják, közös cselekvésre motiválhatják a helyi lakosságot.

tovább
 → 


Arapovics Mária, Nagy Magdolna, Szu Annamária (szerk.): A múzeumi terület kutatói szemmel

A múzeumi terület kutatói szemmel című kötetben olvashatóak mindazon kutatások múzeumi területre vonatkozó eredményei, amelyek a Cselekvő közösségek – aktív közösségi szerepvállalás európai uniós projekt keretein belül születtek. A kutatásokról készült összefoglaló tanulmány rávilágít arra, hogy mit takar valójában a muzeális intézmények közösségi alapú működése. Ezen kívül betekintést nyer az olvasó egy, a Cselekvő közösségek projekttel egyidőben zajló nemzetközi kutatásba is, amely öt ország – közöttük hazánk – muzeális intézményeinek társadalmi szerepvállalását vizsgálta. 

tovább
 → 


Kulturális közösségfejlesztési folyamatok vizsgálatai Magyarország településein (zárótanulmány)

Arapovics Mária – Ponyi László – Bódog András: Kulturális közösségfejlesztési folyamatok vizsgálatai Magyarország településein (zárótanulmány)

A Cselekvő közösségek - aktív közösségi szerepvállalás EFOP-1.3.1-15-2016-00001 projekt közösségfejlesztési, társadalmiasítási folyamatainak eredményességét, hatását mérni tudtuk a résztvevő, együttműködő partnerek és a lakosság körében. A projekt hároméves megvalósítási időszakában több kutató-fejlesztő tevékenység valósult meg, amelyek eredményeiről egy összefoglaló tanulmány is készült.

 

tovább
 → 


Települési közösségfejlesztési folyamatok vizsgálata Magyarországon

Ponyi László, Kuthy-Megyesi Judit, Sólyom Barbara. Települési közösségfejlesztési folyamatok vizsgálata Magyarországon

A helyi identitás és kohézió erősítése című, TOP 5.3.1-16 és 6.9.2-16 azonosító számú felhívások nyertes projektjeinek eredményeit, hatásait mérő mid-term és ex-post kutatási jelentés

tovább
 → 


A kulturális közösségszervezés gyakorlata kontrollcsoport-vizsgálattal

Sólyom Barbara, Ponyi László: A kulturális közösségszervezés gyakorlata kontrollcsoport-vizsgálattal

A kutatás a 2017-ben a „Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérése” címmel készült országos intézményi vizsgálatra és annak mintakeretére épült.

tovább
 → 


Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérése

Ponyi László, Arapovics Mária, Bódog András: Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérése

Először készült átfogó, reprezentatív felmérés a magyarországi múzeumi-, könyvtári- és közművelődési intézmények társadalmi-közösségi beágyazottságáról. A Cselekvő közösségek projekt célja annak kiderítése volt, hogy milyen hatást gyakorolnak a helyi lakosok és közösségeik a kulturális intézmények tevékenységére, illetve mennyire veszik figyelembe az intézmények a helyi lakossági- és közösségi igényeket. A kutatás azért hiánypótló, mert ugyan minden évben készül statisztika a kulturális intézmények működéséről, az nem terjed ki a társadalmi szerepvállalásuk felmérésére. Ezelőtt nem volt átfogó vizsgálat a partneri együttműködéseik – az önkétesség, az iskolai közösségi szolgálat menedzsmentje és az esélyegyenlőségi elvek megvalósulásának kapcsán. Az eredmények arra mutatnak rá, hogy mindhárom szakterület erős társadalmi kapcsolatokkal rendelkezik, ugyanakkor akadnak hiányosságok a humánerőforrások, az akadálymentesítés, a közösségi részvételi stratégiák és a rendszeres kutatási munkák terén.

tovább
 → 


Kulturális intézmények társadalmiasítási folyamatai Magyarországon

Kuthy-Megyesi Judit, Ponyi László: Kulturális intézmények társadalmiasítási folyamatai Magyarországon

A Cselekvő közösségek projekt által 2019-ben megjelentetett kötet a Magyarországon működő kulturális intézetek társadalmiasítási folyamatait vizsgáló két kutatást, és azok eredményeit foglalja össze. A kiadvány három nagyobb egységből áll. Először bemutatja a fejlesztést megelőző vizsgálatot, amelynek keretében 108 kulturális intézmény dokumentumait elemezték. A második, 2019-es kutatást a fejlesztést követően végezték el, kizárólag azokon az intézményeken, amelyek két évvel korábban is szolgáltattak adatokat. A felmérés hatásvizsgálatát és a hatásmérés eredményeit foglalja össze a harmadik fejezet. Zárásként pedig a két felmérés eredményeinek összehasonlítása és összegzése olvasható a kötetben. A mellékletekben megtalálhatóak a kutatásban résztvevő intézmények nevei, a vizsgálatok szempontrendszerei, illetve azok a kérdések, amelyeket megválaszoltak a felmérés szereplői. 

tovább
 → 


Dúll Andrea: Hogyan lesz a múzeum közösségi hely? Környezetpszichológiai alapvetés

A környezetpszichológiai kutatások szerint a látogatók sokféle motivációs háttérrel keresik fel a múzeumokat. A múzeumlátogatás elsődleges hajtóereje – a tudásvágy és kikapcsolódás szándéka mögött – az igény a társakkal való együttlétre . A múzeum tehát „természeténél fogva” társas tér. Ugyanakkor az együttlét, a társas élmények önmagukban nem garantálják például a hatékony ismeretközvetítést. A tanulmányban áttekintjük, hogy milyen környezetpszichológiai hatásmechanizmusok mentén lehet a múzeum hatékony és élvezetes tudásközvetítő közösségi hely.

tovább
 → 


Patkó Györgyi: Tanulmány a nemzetközi közösségfejlesztési tapasztalatokról és azok adaptálási lehetőségeiről

A közösségfejlesztés nemzetközi trendjei hazánkban is érzékelhetők és jó lehetőségeket jelentenek a Cselekvő Közösség projekt számára. A virtuális közösségek terjedése, a növekvő igény a közösségi terek iránt, az üzleti szféra aktívabb részvétele a közösségek életében, a szakemberek nagyobb érdeklődése a társadalmilag hasznos tevékenységek iránt vagy a növekvő elvárás, hogy a közösséget szolgáló intézmények hatékonyabbak legyenek – olyan lehetőségek, melyekre a projekt eredményes válaszokat adhat.

 

tovább
 → 


Nemzetközi jó gyakorlatok feltárása

Nemzetközi jó gyakorlatok feltárása. Külföldi múzeumok közösségfejlesztése, társadalmi szerepvállalása – jó gyakorlatok, esettanulmányok, cikkek, projekt beszámolók

A múzeumok társadalmi szerepvállalására 500 oldal terjedelmű külföldi szakirodalom áttanulmányozása eredményeként számos olyan külföldi példát találtunk, amelyek ötleteket adhatnak a magyar múzeumok számára, gondolatébresztőként szolgálhatnak, vagy akár részben, vagy teljes egészében adaptálhatók is.

tovább
 → 


Faár Tamara: Ott lehetsz, ahol akarod! – Élő történelem a múzeumban

tovább
 → 


Delphi jövő kutatás

Ponyi László (szerk.): Delfi jövő- és trendkutatás a múzeumi, könyvtári és közművelődési területen

tovább
 → 


Káldy Mária - Kárpáti Andrea - Szirmai Anna Linda: Helyzetkép és perspektívák. Múzeumpedagógia Magyarországon 2008-2009.

Múzeumi iránytű 6. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010. 200 p.

Az "Országos múzeumpedagógiai adatbázis létrehozásá"-t célul kitűző kutatásunkban a magyar múzeumpedagógia helyzetére (személyi, infrastrukturális állapotára), a múzeumoknak a közoktatási intézmények fogadására való felkészültségére, a fejlesztés irányaira és a fejlődést gátló tényezőkre kerestük elsősorban a választ. Összegyűjtött anyagunk azonban jóval több, mint a cím által sugalmazott, pusztán a múzeumokat jellemző adathalmaz, és a kötetünkben közreadott értékelő tanulmány pedig nemcsak tükörképet nyújt a hazai múzeumpedagógia jelenkori állapotára vonatkozóan, hanem ajánlásokat, javaslatokat is megfogalmaz a jövőbeli fejlesztésekre, a meglévő lehetőségek jobb kiaknázására is.

tovább
 → 


Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Élmény és tudás. Múzeumi szakemberek a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés.

Múzeumi iránytű 4. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 159 p.

Ahhoz, hogy a 21. század elején múzeumaink nyitottá váljanak a társadalomban zajló folyamatok megértésére, megértetésére, és kedvező irányú befolyásolására, ... ismernünk szükséges a múzeumi szféra jelenlegi kapcsolatrendszerét a közoktatással ... látnunk kell, hogy a jelenlegi muzeális infrastruktúra, a kiállítások, programok rendszere alkalmas-e a kompetenciafejlesztő oktatás új elvárásrendszeréhez történő alkalmazkodásra ... a kutatás célja, hogy feltárja, a jövő múzeumi feladataihoz milyen múzeumra, milyen múzeumi szakemberekre, a szakembereknek milyen kompetenciákra van szükségük" - írja dr. Bereczki Ibolya a kötet bevezetőjében. A kutatás során, amelynek elemei kérdőíves felmérés, szakértői vélemények kérése és fókuszcsoportos megbeszélés voltak, olyan szakemberek közreműködését kértük, akik ismerik a múzeumi, illetve oktatási szférát, és válaszaik, javaslataik alapján állítottuk össze ajánlásainkat az intézmények és a fenntartók felé, illetve a jogszabályi környezet módosítására vonatkozóan.

tovább
 → 


Dr. Vásárhelyi Tamás (szerk.): Múzeum és iskola 2009. Múzeumok a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés.

Múzeumi iránytű 3. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 204p.

A kutatási jelentés a múzeumok és iskolák sokrétű tapasztalatának sokirányú továbbfejlesztéséhez kíván adatokkal, értékelésekkel, véleményekkel és javaslatokkal segítséget nyújtani, amikor bemutatja a magyar közoktatás múzeumhasználatának jelenét, a jó gyakorlatot, és javaslatokat tesz a továbblépésre.

tovább
 → 


Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

26

KEDD

eseménynaptár


  SZEP 28
  csütörtök
 
KULTÚRPALETTA Múzeumi Börze Sopronban
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
  NOV 06
  hétfő
 
15. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben