Utazó múzeum - sikeres programok
A 2014-es fesztivál újdonsága volt az Utazó múzeum tematika, melyen belül 45 féle programot szerveztek. Ez a visszafogott szám annak tudható be, hogy egy teljesen új kezdeményezésről van szó, amivel egyelőre óvatosan bántak az intézmények. Ennek ellenére a látogatószám azt mutatja, hogy sikeresek voltak a témakörön belül megrendezett programok: átlag 262 fő vett részt a programokon.
A program sikerében nagy szerepe volt:
- a program újszerűsége – házhoz mentek a múzeumok
- a program jellege miatt olyanok is részt tudtak venni, akik egyébként nem jutnának el a múzeumba
- tananyagba illeszthető foglalkozások
Bemutatunk néhány sikeres programot:
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum – Budapest: 1603
Program címe: Terítéken a múzeum
Három foglalkozással sikerült az iskolákat megcélozni, amiből tudtak választani az egészséges étkezés hívei, de az édesszájúak is. A programok felépítése nagyjából hasonló volt: a múzeumok feladatainak, illetve az MKVM-nek az átbeszélése; a konkrét foglalkozás, illetve téma bemutatása tárgyak, illetve fotók (szakiskolákban vetítettképes előadás) segítségével; valamint egy kis gyakorlati foglalkozás (írókázás csokimázzal, répavirág faragás illetve barokk fűszerekkel ízesített alma kóstolás). A programokat általában 45 perces órákon tartották, jól illeszkedtek a fogadó iskolák tanmenetéhez, történelem, környezet vagy akár háztartástan órákhoz kapcsolhatóak voltak. A fogadó iskolák elsősorban Budapesten illetve Budapest körül, kb. 50km-es körzetben helyezkedtek el. Több ízben (pl. Burattino Iskola Csepelről, illetve a XIII. ker. Szlovák Iskola Kollégiuma) látszott, hogy igazán hátrányos helyzetű iskola hívta meg a múzeum kollégáit, ahol az ilyen ingyenes lehetőségek az egyetlen módjai az iskolai tanulmányok, programok kiegészítésének. A program sikerét mutatja, hogy több résztvevő iskolából regisztráltak már a csoportok újabb (immár fizetős) foglalkozásra, illetve a múzeum kapott megkeresést további Utazó múzeumi foglalkozások megtartására, így ez magával hozta ennek az új szolgáltatás típusnak a továbbgondolását. A múzeumpedagógiai csapatot is jobban összehozták ezek az utazási lehetőségek – csapatépítésnek is kiváló alkalom volt.
ÖTLET: tananyagba beilleszthető kihelyezett foglalkozások, hátrányos helyzetűen megszólítása
Kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota Kiállítóhelye – Kecskemét: 1220 fő
Program címe: Játék, szórakozás – tanulás, ahogy mi csináljuk a Cifrapalotában
Az Utazó múzeum Játék, szórakozás – tanulás, ahogy mi csináljuk a Cifrapalotában című programja keretében ezúttal a múzeum ment házhoz, avagy az óvodákba és az általános iskolákba. A kihelyezett foglalkozásokon keresztül próbálták népszerűsíteni a Cifrapalota idei kiállításait, foglalkozásait, rendezvényeit, s ez a rendezvény számos iskolában nagy sikert aratott. Sokan jelezték, hogy a közeljövőben ellátogatnak a Cifrapalota foglalkozásaira. A kedvcsináló alkalmak során néhány, a témával kapcsolatos múzeumi tárgyat is bemutattak a gyerekeknek, amit kézbe vehettek és meg is érinthettek.
ÖTLET: kihelyezett foglalkozás
Bocskai István Múzeum – Hajdúszoboszló: 1000 fő
Program címe: Múzeum a fürdőben
A hajdúszoboszlói gyógyfürdőben október 27-én került megrendezésre a Magyar Fürdőkultúra Napja, melyhez a Bocskai István Múzeum is csatlakozott. Az intézmény célja az volt, hogy egy kiállítással és interaktív programokkal települjön ki a gyógyfürdőbe, ahol a fürdő- és szállóvendégek széles körével ismertetheti meg a múzeumot. A retró gyűjtemény anyagából rendezték meg a „Régi idők fürdője” című időszaki kiállítást, amely számos letűnt fürdőkelléket mutatott be. A látogatók felpróbálhatták a fecskét, megkóstolhatták a bambit, és megtekinthették a múzeum páraeregető fúrótoronymodelljét, mellyel 1930-ban rátaláltak „Szoboszló aranyára”.
ÖTLET: sokak által látogatott rendhagyó helyszínen exkluzív program
Bányászati Kiállítóhely – Salgótarján: 565 fő
Program címe: Bemutatkozik a múzeumi utazó sátor Salgótarján közterein.
A múzeumi utazó bemutató sátor Salgótarján közterületeire való kitelepülésével felnőttek és gyermekek körében egyaránt népszerűsítette a Bányászati Kiállítóhelyet. A kitelepülésre civil szervezetek hívták fel előzetesen a figyelmet egy-egy településrészen. A kívül-belül dekorált utazó sátor bejáratát bányabejáratnak alakították ki, a sátorlapra pedig kívülről digitális nyomtatással még több bányaimitációt helyeztek el. Kívülre került egy tábla is, amely a bányamúzeum logo-ját ábrázolta. A Bányászati Kiállítóhely tárlatait, földfelszíni és földalatti kiállítótereit roll-upon mutatták be. A sátrat belülről domború térképekkel, valamint a Bányászati Kiállítóhelyen is bemutatott, a bányászathoz kapcsolódó tárgyakkal, eszközökkel, makettekkel rendezték be, melyeket megtekinthettek a sátorba benéző látogatók.
ÖTLET: a város forgalmas pontjaira kitelepülés, civil szervezetek bevonása
Bélyegmúzeum – Budapest: 424 fő
Program címe: Apróságok nagy titkai
A Bélyegmúzeum munkatársai négy alkalommal más-más tantárgyból (történelem, rajz- és vizuális kultúra, ének-zene, földrajz) tartottak kihelyezett, bélyeges múzeumi órákat a programra jelentkező budapesti általános és középiskolákban. Az órákat négy héten keresztül heti egy alkalommal tartották meg a jelentkező iskolákban. Minden héten minden iskolába másik muzeológus érkezett, előre egyeztetett időpontban, előre egyeztetett osztályhoz, hogy szintén egy előre megbeszélt óra keretében bemutassa saját tantárgyát a bélyegeken keresztül, pedagógusnak és diáknak egyaránt. A korosztálynak megfelelő órákat már a meglévő óravázlatokból kiválaszthatták a tanárok.
ÖTLET: kihelyezett foglalkozások, folyamatos egyeztetés a pedagógusokkal
Műcsarnok – Budapest: 400 fő
Program címe: Hangolás
Önkéntesekkel és az Iskolai Közösségi Szolgálatban résztvevő középiskolásokkal együttműködve készíttették elő a 2014. október 17-én nyíló, „Az érzékelhető határán - Más hangok" című hangművészeti kiállítás múzeumpedagógiai programjait zenei és képzőművészeti foglalkozásokkal, a Műcsarnokhoz közel eső óvodákban és iskolákban.
ÖTLET: iskolai közösségi szolgálatosok bevonása a kihelyezett programok szervezésébe
Jósa András Múzeum – Nyíregyháza: 340 fő
Program címe: MúzeumoZoo
Egy ígéretes együttműködés eredménye volt ez a program. A helyszín a Nyíregyházi Állatpark (Nyíregyháza-Sóstó) volt, ahová egy napra kiköltözött a Jósa András Múzeum, s szinte beolvadtak abba a közegbe. Kicsit szokatlan megvilágításból lehetett megismerni a Jósa András Múzeum gyűjteményének egy szeletét, s ezzel felkeltve az érdeklődést a múzeum kiállításaiban szereplő vagy raktárak mélyén megbúvó gyűjtemény többi részére vonatkozóan is. Kimondottan azokra az állatokra koncentráltak, amik valamilyen formában feltűnnek a múzeum épületében: szobor, festmény, állatábrázolás edényeken és viseleti tárgyakon, vadászati trófea, a különböző régészeti korszakokhoz köthető állatcsontok, a névadó Jósa András kedvenc állatai, stb. A cél az volt, hogy más látásmóddal ismerkedjenek meg az érdeklődők, azaz az „állatok” szemszögből tekintsenek a múzeumban rejlő értékekre. Eredeti tárgyakkal, régészeti leletekkel, felfedezésre invitáló feladatokkal, kicsiknek állati versekkel és színezővel tették színesebbé a programot, valamint ösztönöztek minden érdeklődőt, hogy az Állatparkban élőben is tekintsék meg ezeket az állatokat. Korosztályokra szabva ismertették meg és népszerűsítették az archaeozoológia tudományát is játékos feladatokkal. Erre a programra vak-és gyengénlátó gyermekek is ellátogattak gyógypedagógus vezetésével, s tapintás útján és irányított beszélgetéssel keresték meg a Múzeum – Állatpark közös találkozási pontjait.
ÖTLET: vak- és gyengénlátók bevonása, sikeres együttműködés más intézménnyel
Vasvári Pál Múzeum – Tiszavasvári: 265 fő
Program címe: Jövünk!
A cél a környékbeli települések iskoláinak megszólítása, múzeumpedagógiai foglalkozások népszerűsítése volt. Első ízben Tiszadadát látogatták meg, majd Tiszalök, Tiszadob sem maradhatott ki. Ez utóbbi helyre rendkívüli tantestületi ülésre is elhívtak a szervezőket, ahol bemutathatták programjaikat. Újtikos és Tiszagyulaháza egy véletlen megkeresés eredménye lett, melyre nem mondott nemet a múzeum, így az ottani iskolákat is meglátogatták, s felkeltették érdeklődésüket az intézmény iránt. A program mindenütt először a múzeum bemutatásával, a gyűjtemények egyediségének szemléltetésével kezdődött, majd a foglalkozásokból kaptak ízelítőt egy kis kézműveskedéssel.
ÖTLET: kapcsolat más intézménnyel (beharangozás)
Hajdúsági Múzeum – Hajdúböszörmény: 252 fő
Program címe: Időutazás
A magyar népmese napján, szeptember 30-án, a múzeum muzeológusai és önkéntesei huszár és gyalogsági egyenruhát öltve ellátogattak a város óvodáiba és iskoláiba, s egy - egy huszáros történettel hívták fel a figyelmet a népmesék szépségére, a hajdani katonaéletre és nem utolsó sorban a Múzeumok Őszi fesztiváljának programjaira. Az egyenruha- és fegyvermásolatok igen látványosak voltak, megmozgatták a gyermeki képzelőerőt, s élővé, viselhetővé tették számukra az uniformist, nemcsak mint kiállított tárgyra, a múlt emlékére tekintettek.
ÖTLET: gyermekek aktív bevonása a programba, önkéntesek bevonása a kihelyezett programok lebonyolításába
MUNKÁCSY MIHÁLY MÚZEUM – Békéscsaba: 242 fő
Program címe: Régi korok meséi
A múzeum azzal a szándékkal indította útjára a programot, hogy azok az iskolák is részesülhessenek a múzeumi élményben, akik az év folyamán biztosan nem tudnának eljutni az intézménybe. Az elsődleges szempont a rugalmasság volt, a lehetséges előadás típusok keretén belül az osztályok eldönthették, hogy miről szeretnének hallani a muzeológustól - az állatok világnapja adta az apropót. A Régi korok meséi címmel a következő előadások valósultak meg: Prof. Dr. Sümegi Pál tanszékvezető egyetemi tanár előadása jégkorszak témájában; Bácsmegi Gábor régész előadása az állatok domesztikációjáról; Gulyás Sándor egyetemi adjunktus előadása mitológia témájában.
ÖTLET: kihelyezett foglalkozás neves előadók bevonásával
Postamúzeum – Budapest: 196 fő
Program címe: Halló, itt a telefonközpont!
A madzagtelefontól a mobilig – kalandozás a távbeszélő-történetben. A programunk keretében a múzeumi munkatársak mentek el iskolákba és tartottak interaktív bemutató foglalkozást a telefonról, a telefonálás történetéről négy témakör köré csoportosítva: a hang természete és terjedése, a telefonálás kezdetei és a kézi kapcsolású telefonközpont, az automata telefonközpont, a mobiltelefon. A cél az volt, hogy felkeltsék az érdeklődést, és kedvet csináljanak a múzeumlátogatásra, illetve hogy eljussanak olyanokhoz is, akik különböző okok miatt nem juthatnak el a múzeumba.
ÖTLET: Iskolákba kihelyezett interaktív program