Gyűjteménymenedzsment (GYM30T)
Helyszín, időpont:
2023.11.06-09. e-learning és 2023.11.13-11.15. tantermi (Szentendre)
Jelentkezési határidő: 2023.08.31.
A képzés nem akkreditált
Óraszám: 30 óra
Képzési forma: tantermi
Csoportlétszám: 15 fő
Kiknek ajánljuk: felsőfokú végzettségű múzeumi munkatársak
A jelentkezéseket belső elbírálási folyamat során rangsoroljuk, melynek eredményéről minden jelentkezőt írásban kiértesítünk.
A képzés célja és haszna:
A képzés célja, hogy a múzeumi felső- illetve középvezetők megismerjék és munkájukba beépítsék a korszerű nemzetközi trendeket annak érdekében, hogy meg tudjanak felelni a mai kor kihívásainak. A képzés révén a múzeumvezetők olyan újfajta szemléletet, készségeket és vezetői stílust sajátíthatnak el, melyek lehetővé teszik, hogy az általuk vezetett intézmények képesek legyenek az innovációra, a kreativitásra és a vállalkozásra is.
A képzés célja, ráirányítani a hallgatók figyelmét a korszerű muzeális intézményi és közgyűjteményi vezetési ismeretek szükségességére, elérni a más területeken már sikerrel alkalmazott módszerek befogadását is. Cél továbbá a korszerű, elméletileg megalapozott, gyakorlatorientált vezetés- és szervezéselméleti, vezetéspszichológiai, tervezési (stratégiai), irányítási, gazdaságtani, jogi, marketing stb. szakismeretek átadása, bővítése, illetve vezetői képességek fejlesztése.
Képzési tematika:
- A gyűjtemény megismerése, értékelése - kritériumok. Tervezési folyamatok a gyűjteménymenedzsmentben.
- A gyűjteményezés humánerőforrásai: múzeumi szakemberek, önkéntesek. Központi képzési, intézményi képzési és önképzési formák.
- A gyűjteményezés jogszabályi és etikai háttere.
- A gyűjteménymenedzsment főbb dokumentumai. Küldetésnyilatkozat, intézményi etikai kódex, stratégiai terv, vészhelyzetek kezelésének terve, gyűjteménykezelési politika.
- A muzeális intézmény típusok gyűjtőköre, gyűjtőterülete
- Digitalizálási stratégiák múzeumi térben
- Digitalizált gyűjtemények. Gyűjteményi egységek digitalizálása. Digitálisan keletkezett dokumentumok kezelése, archiválási kérdései. Online közzététel. Muzeális intézmények megjelenése a közösségi médiában. A digitális tartalmak, mint a kutatás és közreadás formái.
- Gyűjtemény gyarapítás. Milyen hagyományos és modern gyűjtemény gyarapítási lehetőségek vannak a fenntarthatóság jegyében? Mit gyűjtsünk, hogyan gyűjtsünk? Tervszerűség, szelektálás a gyűjteményezési folyamatban. Letét, ajándékozás. A gyűjtemény különböző elemeinek (tárgyak, fotók, dokumentumok, hangzóanyagok) gyűjtése és dokumentálása a különböző kulturális intézményekben. Oral history jelentősége, a használt adathordozók fajtái, kezelésük jogi kérdései.
- Gyűjtemények oktatási célú felhasználása. A gyűjteményi tárgyak okszerű használata. A demonstrációs tárgyak helye a gyűjteményben. Installáció, kellék, másolat, reprodukció.
- Gyűjtemények tudományos feldolgozása. Közreadás: kiadvány, kiállítás, múzeumpedagógiai tartalmak, élő történelem, múzeumi színház, nagyrendezvények.
- Gyűjteménymenedzsment alapok. Gyűjteményi stratégia és politika. A gyűjteményezési stratégia fogalma. Múzeumi stratégiák összefüggései és kapcsolatrendszere. Gyűjteménytípusok.
- Gyűjteménymenedzsment rendszerek. A Spectrum rendszer minőségmenedzsment vonatkozásai.
- Korszerű raktárak, múzeumi raktárfejlesztés.Raktározás és közreadás egy térben. Tanulmányi gyűjtemények és látványtárak.
- Közösségek bevonása a múzeumi tevékenységekbe: gyűjtemény, gyarapítás, közösségi kiállítás. Jó példák itthonról és külföldről, +szellemi kulturális örökség hasznosítása (az épített, tárgyi, stb. örökség mellett)
- Múzeumi gyűjtemények a 21. században. Valóságos és /vagy virtuális gyűjtemények. Változási folyamatok, változó gyűjteményezési formák, változó kutatói és szolgáltatói igények. A digitális tartalmak integrálódása a múzeumi gyűjteményekbe .
- Saját intézményi gyűjteményezési stratégia kialakítása. Mi az intézmény gyűjteményezési stratégiájának célja. Különböző gyűjteményi stratégiák elemzése. Jó gyakorlatok: Magyarországon és külföldön.
A képzés teljesítésének feltétele:
részvétel a tantermi órák 90%-án, a képzés végén prezentáció bemutatása
Amennyiben a résztvevő a tematikában megadott tananyagrészek valamelyikéből igazolással rendelkezik, az adott szakterületre vonatkozó előadásokon nem köteles részt venni.
A képzés részvételi díja: 80.000 Ft
A részvételi díj tartalmazza:
a képzés sikeres elvégzését igazoló tanúsítványt
További információ:
Birkás Babett
birkas.babett@skanzen.hu
MOKK oktatási csoport
kepzes.mokk@skanzen.hu
Az alábbi képzések az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projekt keretében valósultak meg.
Turnus neve | Helyszín | Kezdő dátum | Befejezés dátum | Státusz |
Gyűjteménymenedzsment | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2019.04.23. | 2019.04.26. | Lezárt |
Gyűjteménymenedzsment - 2020/1 | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2020.05.11. | 2020.05.14. | Visszavont |
Az alábbi képzések az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projekt fenntartási időszakában valósultak meg.
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában - Gyűjteménymenedzsment | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2022.05.23. | 2022.05.26. | Lezárt |
Gyűjteménymenedzsment | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2023.11.06 | 2023.11.15. | Aktív |
Minőségbiztosítási eredmények
Turnus I.
Időpont: 2019.04.23-26.
Helyszín: 2000 Szentendre, Sztaravodai út 75.
Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? |
4,4 |
Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? |
4,2 |
Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? |
4,2 |
Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? |
4,4 |
Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? |
4,4 |
Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? |
4,6 |
Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? |
4,8 |
Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? |
4,4 |
Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? |
4,6 |
Kapcsolódó cikkek | |||
Gyűjtögetés helyett tervszerű gyűjteményezés avagy képzés arra az esetre, amikor Marie Kondo tuti módszere biztosan nem segít |