belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Magyar Nemzeti Múzeum: A Magyar Nemzeti Múzeum komplex online múzeumpedagógiai programcsomagja

A Nemzeti Múzeum Tudásközvetítő Főosztálya a COVID-19 okozta múzeumbezárásokra reagálva dolgozta ki online múzeumpedagógiai kínálatát. A programcsomagban a múzeum digitális tartalmaira építve találhatóak kvízek, játékok, múzeumi órák és tárlatvezetések. A tartalomfejlesztés elsődleges célcsoportja a pedagógusok és diákok voltak, külön jelentek meg az érettségizők illetve a felnőttek, és markáns célcsoportként a magyarul tanuló külföldiek is. Két fő szempont szerint készültek a tartalmak: önállóan és a tanórán is alkalmazhatóak legyenek, de vezetett múzeumi órák során is.

Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült 2021-ben.

LAUDÁCIÓ

A Magyar Nemzeti Múzeum Tudásközvetítő Főosztályának komplex online múzeumpedagógiai csomagja olyan hívószavak mentén valósulhatott meg, amilyenek az interaktivitás, együttműködés, meglévő tartalmak hasznosítása, új tartalmak fejlesztése, játékosítás és hipertextualitás. Elmondható, hogy aktivitásuknak, reakciókészségüknek és törekvésüknek köszönhetően egy jól alkalmazható működésmódot valósítanak meg, amivel motiválják a hazai szakma képviselőit, komplex tartalmaikkal pedig láthatóvá tették azt a sokszínűséget és tudást,  amit egy múzeum jelent. 

A Magyar Nemzeti Múzeum Tudásközvetítő Főosztálya egy olyan komplex online múzeumpedagógiai csomagot dolgozott ki, amely lehetővé tette, hogy az elmúlt járványhelyzet alakította időszakban, 2020 márciusa és 2021 májusa között 334 db online múzeumpedagógiai tartalom készüljön el és 355 db megtartott online foglalkozás valósuljon meg. Ezek a számok önmagukban is elismerésre méltó teljesítményt jeleznek, de ezen felül talán még fontosabb az a tudatos és más kulturális intézmény számára is alkalmazható stratégia, ami mentén ez a csomag megvalósulhatott. 

Példaértékű az a tervezési folyamat, ahogyan a múzeumpedagógusok, andragógusok és a kommunikációs szakemberek kialakították tartalmaikat, a kínálatot és a kommunikációt. Ezek olyan hívószavak mentén valósulhatott meg, amilyenek az interaktivitás, együttműködés, meglévő tartalmak hasznosítása, új tartalmak fejlesztése, játékosítás és hipertextualitás

Készítettek igényfelmérést a pedagógusok körében és a tanárok munkáját segítve következetesen kapcsolódtak a tantervekhez, tanmenetekhez is. Tanulást segítő alkalmazásokat használtak (LearningApps, Genially) és online kommunikációt segítő alkalmazásokat (ZOOM) vezettek be mindennapi tevékenységükbe. Törekedve a kooperációra és a tapasztalatszerzésre más intézményekkel megvalósuló projektekben vettek részt, illetve az intézmény belső munkatársaival, muzeológus és digitalizációval foglalkozó munkatársaival dolgoztak együtt, hogy minél hitelesebb és változatosabb kínálatot alakíthassanak ki. 

Összességében tehát elmondható, hogy aktivitásuknak, reakciókészségüknek és törekvésüknek köszönhetően egy jól alkalmazható működésmódot valósítanak meg, amivel motiválják a hazai szakma képviselőit, komplex tartalmaikkal pedig láthatóvá tették azt a sokszínűséget és tudást,  amit egy múzeum jelent. 

Írta: Sóki Diána, a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusa, egykori Múzeumi koordinátor