belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Déri Múzeum: Színről színre Petőfi - komplex múzeumpedagógiai program

Déri Múzeum: Színről színre Petőfi - komplex múzeumpedagógiai program    

A Színről Színre Petőfi- múzeumpedagógiai tárlat egyik célkitűzése, hogy minél tágabb spektrumban szolgálhassa a múzeumpedagógiai célokat. A tárlat anyaga és a hozzá kapcsolódó múzeumpedagógiai 

felhasználás egy komplex múzeumpedagógiai program. A minél szélesebb körű használhatóság érdekében kerületk a kiállításba tárgyak a numizmatikai, az irodalmi, a néprajzi, a képzőművészeti gyűjteményből és a fotótárból is.

Déri Múzeum: Színről színre Petőfi - komplex múzeumpedagógiai program

A tárgyak egy részéhez nem lehet hozzányúlni, más részük tapintható.A tapinthatóság érdekében tárgymásolatok is készültek az egyes tárgyakból, hogy ne csupán a látók, de a vakok számára is érdekes legyen. Pl. spionpénz, Prielle Kornélia hímzett zsebkendője. További cél volt, hogy minél szélesebb közösséghez eljusson a kiállítás. Ezért az utaztathatóság is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy egy múzeumi nyomozás révén a tárlat önmagában is értelmezhető legyen. Nincsenek tárgyleírások és tablószövegek a kiállításban, ezeket az információkat a nyomozás révén, annak végén lehet megszerezni. Kiemelten fontos volt az atmoszférateremtés is, hogy más miliőben érezhesse magát a foglalkozáson résztvevő. Ennek érdekében a zseblámpás felfedezés a sötétben történik. További cél volt a múzeum összekapcsolása az épített örökséggel. Azaz megnyitni a múzeumi teret és egy városi séta keretében megnézni, hogy a kiállításban szereplő helyszínek, amelyeket a tárlatban Petőfi szemével láthatunk, hogyan néznek ki ma. Cél volt a fogyatékkal élők megmozgatása is: ne csak felkeressék a kiállítást múzeumpedagógiai foglalkozás keretében, de hogy egy olyan foglalkoztató füzet kerüljön összeállításra a számukra, ami segítségével felkereshetik azokat a debreceni helyszíneket, amelyek relevánsak a Petőfi-életrajz tükrében.

Déri Múzeum: Színről színre Petőfi - komplex múzeumpedagógiai program

A füzetet a Debreceni Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény gyógypedagógusaival együttműködésben készítették el. Ezen túl cél volt a vakok számára olyan ismeretátadási metódust kidolgozni, amely révén a látó gyerekek képesek  úgy leírni egy kiállítást vak embertársaiknak, hogy az számukra befogadhatóvá váljon. A módszer kitalálása a Látássérültek Északalföldi Regionális Egyesülete és a Kézzelfogható Alapítvánnyal együttműködésben valósult meg.