A képzést az EFOP –3.3.3.-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, „Múzeumi és könyvtári fejlesztés mindenkinek” című kiemelt projekt keretében 2018-ban dolgoztuk ki. 2023-ban megújítottuk, blended képzéssé alakítottuk és újra akkreditáltattuk. |
Múzeumi menedzserképzés
A Múzeumi menedzserképzés hiánypótló, moduláris felépítésű tanfolyam
Múzeumi menedzserképzés címmel akkreditált és a múzeumi szakmai továbbképzésben elsőként modulos rendszerű képzést indít Szentendrén a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ. Az egy kötelező és öt féle válaszható modulból álló, összesen 120 órás kurzus elvégzését követően a résztvevők a múzeumi vezetőktől a jogszabályok által elvárt kritériumoknak megfelelő – a vezetői és az államháztartási ismeretek elsajátítását is igazoló – tanúsítványt kapnak. További újdonság, hogy az érdeklődők a teljes, akkreditált képzésen túl az egyes modulokat önállóan is elvégezhetik.
A képzés összesen 210 órát kitevő hat modulja közül a 60 órás Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek című alapmodul elvégzése kötelező, a 120 óra teljesítéséhez pedig a résztvevőknek a választható modulokból kell további 60 órányit ( 2 db 30 órás választható modul) elvégezniük az akkreditált tanúsítvány megszerzéséhez.
A kötelező modul részét képezik azok az ismeretek, melyek elsajátítása a 475/2020. (X. 30.) Korm. rendelet 10.§-a és 13.§ továbbá a 39/2020. (X. 30.) EMMI rendelet értelmében jogszabályi elvárás a múzeumi vezetőkkel szemben.
A MOKK lehetőséget biztosít az egyes modulok önálló elvégzésére is, de az adott önálló modul elsajátítását követően csak akkreditációs szám nélküli tanúsítványt áll módunkban kiállítani, másrészt a csak önálló modulokra jelentkezőkhöz képest a teljes, 120 órás képzésre jelentkezők a kiválasztáskor elsőbbséget élveznek.
Kötelezően elvégzendő 60 órás alapmodul:
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek
2024.09.30-10.06. (e-learning) és 10.07-10.15. (tantermi)
A képzésen a jelentkezők a kötelező alapmodul mellé háromféle 30 órás modul közül választhatnak. Két 30 órás modul választása szükséges a 120 órás akkreditált képzés teljesítéséhez.
2024-ben a választható 30 órás modulok
- Területi múzeumok és kisebb múzeumok, muzeális intézmények vezetése 2024.04.15-19 (e-learning) és 04.22-24 (tantermi)
- Stratégialkotás 2024.05.06-10. (e-learning) és 05.13-15. (tantermi)
- PR, marketing, kommunikáció 2024.06.03-07. (e-learning) és 06.10-12 (tantermi)
Jelentkezési felület a 120 órás képzésre: az alapmodulnál és a választható moduloknál érhető el, kérjük modulonként jelentkezzen: kattintson az adott modul címére.
A választható modulokat min. 10 fő jelentkező esetén tudjuk csak elindítani, ellenkező esetben a jelentkezőknek egyéb modulok elvégzését fogjuk javasolni.
Az adott modul címére kattintva bővebb leírás olvasható.
A képzés a kulturális szakemberek szakmai továbbképzésének nyilvántartásba vételi szabályairól szóló 378/2017. (XII. 11.) számú kormányrendelet szerint engedélyezett
Akkreditációs szám: IV/152/2024
Óraszám: összesen 120 óra = 60 óra kötelező alapmodul és 2 x 30 óra választható modul
Képzési forma: blended
Csoportlétszám: 10-15 fő modulonként
Kiknek ajánljuk: múzeumvezetők, múzeumi középvezetők, múzeumi szakalkalmazottak
A képzés haszna: A képzés résztvevői olyan újfajta szemléletet, készségeket és vezetői stílust sajátítanak el, amely hozzájárul ahhoz, hogy az általuk vezetett intézmények képesek legyenek az innovációra, a kreativitásra és a vállalkozásra is. Intézményeik képessé válnak hatékonyan együttműködni a köznevelési intézményekkel, és elősegíteni a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését, a köznevelés eredményességének növelését, valamint az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges alapkompetenciák fejlesztését.
A képzés teljesítésének feltétele: részvétel a tantermi órák 90%-án, 2 db szabadon választott modul végén prezentáció bemutatása, záródolgozat készítése (saját intézmény fejlesztési terve)
Képzési tematika:
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek
A múzeumi intézményrendszer Magyarországon - A múzeumi intézmények típusai, ágazati irányítás, Múzeumi küldetésnyilatkozat, stratégia és politika, Projekt szemlélet a múzeumban, Pénzügyi irányítás, HR irányítás, Változás management, Hatékony kommunikáció és marketing irányítása
A múzeumok feladatrendszere a 21. században - Fenntartható gyűjteményezés, Állományvédelem, Tudományos feldolgozás, Kiállítási stratégia és politika, Múzeumi ismeretátadás, PR, Marketing a múzeumban
Informatika a múzeumban - A digitális múzeum
A múzeum jogi környezete - Múzeumi vezetők számára nélkülözhetetlen jogszabályok
A jövő múzeuma - Kompetenciák a 21. században, Múzeumépítészet a 21. században
A képzés részét képezi egy vezetői kompetenciákat fejlesztő tréning is!
Területi múzeumok és kisebb múzeumok, muzeális intézmények vezetése
Vezetői kompetenciák
Területi és kisebb múzeumok működésének jogi környezete és feladatrendszere - Kisebb múzeumok számára nélkülözhetetlen jogi ismeretek, Az integrált tagintézmény hatékony működése
Kiállítás-rendezés - Gyűjtemény és kiállítás menedzsment kis múzeumi keretek között
Együttműködés - A közösségi múzeum, Önkéntesek és kulturális közfoglalkoztatottak a múzeumban, Turisztikai együttműködés
A szolgáltató múzeum - Múzeumi szemléletváltás az ismeretátadásban, Értékelési protokoll és minőségbiztosítás
A képzés részét képezi egy kompetenciafejlesztő és az asszertív kommunikációt fejlesztő tréning is!
Stratégiaalkotás
Stratégiaalkotás - A stratégiai tervezés, Múzeumi stratégiaalkotás
Múzeumi részstratégiák - Tudományos stratégia, Gyűjteményezési stratégia, Kiállítási stratégia
Múzeumok gazdasági és üzemeltetési stratégiájának tervezése - Forráskezelés, forrásteremtés stratégiai tervezése, Múzeumok beruházási és üzemeltetési stratégiája, Múzeumvezetők lobbi technikái
Hátrányos helyzetű csoportok helye a múzeumi stratégiában - Végzettség nélküliek, iskolaelhagyással fenyegetett társadalmi csoportok a mai magyar társadalomban, Hátrányos helyzetű csoportokkal foglalkozó civil szervezetek és múzeumok stratégiájának közös elemei
PR, marketing, kommunikáció
A marketing és múzeum kapcsolata - Mit jelent a múzeumi marketing? Szolgáltató múzeumi szemlélet, Forrásteremtés, lobbizás
Múzeumi stratégia és PR - Kommunikációs gyakorlatok, Múzeumi imázsépítés PR eszközökkel
Múzeumi kommunikáció - Kommunikációs csatornák és felhasználási lehetőségeik, Hírszerkesztési gyakorlat, Válságkommunikáció, Múzeumi A'la Carte, Múzeumi kiadványok típusai
A képzés részét képezi egy kommunikációt fejlesztő tréning is!
A képzés részvételi díja:
A kötelezően elvégzendő alapmodul részvételi díja: ingyenes
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek
A választható 30 órás modulok részvételi díja: ingyenes
Ingyenesen valósulnak meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával.
(két modul választása szükséges a kötelezően elvégzendő modul mellé a 120 óra abszolválásához)
Az étkezés és szállás a kontakt képzési napokon a résztvevők számára önköltséges, a részvételi díj ezeket nem tartalmazza.
További információ:
AZ ALÁBBI VÁLASZTHATÓ MODULOKAT 2024-BEN NEM INDÍTJUK:
Minőségmenedzsment
Bevezetés minőségmenedzsment alapjaiba - Miért van szükség a múzeumi minőségmenedzsmentre? A minőségmenedzsment megjelenésének fontossága és alapelveinek érvényesíthetősége a kulturális szférában. A kulturális területen használt főbb minőségmenedzsment típusok.
Hazai és külföldi jó gyakorlatok a versenyszféra és a non-profit szektor világából - A minőség-szemlélet jelenléte a magyarországi múzeumokban, Hazai kulturális szférában kidolgozott, már működő minőségbiztosítási gyakorlatok bemutatása, Jó gyakorlatok a nemzetközi múzeumi világban
Kidolgozott Múzeumi minőségmenedzsment keretrendszer és gyakorlati kipróbálásának tapasztalatai - A múzeumi minőségmenedzsment keretrendszer bemutatása, A kidolgozott minőségmenedzsment rendszer gyakorlati tapasztalatai
Gyűjteménymenedzsment
A gyűjtemény megismerése, értékelése - kritériumok
A gyűjteményezés humánerőforrásai: múzeumi szakemberek, önkéntesek - A gyűjteményezés jogszabályi és etikai háttere - A gyűjteménymenedzsment főbb dokumentumai
A muzeális intézmény típusok gyűjtőköre, gyűjtőterülete
Digitalizálási stratégiák múzeumi térben - Digitalizált gyűjtemények
Gyűjtemény gyarapítás - Gyűjtemények oktatási célú felhasználása - Gyűjtemények tudományos feldolgozása
Gyűjteménymenedzsment alapok. Gyűjteményi stratégia és politika - Gyűjteménymenedzsment rendszerek - Korszerű raktárak, múzeumi raktárfejlesztés
Közösségek bevonása a múzeumi tevékenységekbe: gyűjtemény, gyarapítás, közösségi kiállítás - Múzeumi gyűjtemények a 21. században - Saját intézményi gyűjteményezési stratégia kialakítása
Eddig megvalósult képzéseink
Az alábbi képzések az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projekt keretében valósultak meg:
Turnus neve | Helyszín | Kezdő dátum | Befejezés dátum | Státusz |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában I. | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2018.02.19. | 2018.03.08. | Lezárt |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában II. | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2019.02.04. | 2019.04.15. | Lezárt |
Az alábbi képzéset az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projekt fenntartási időszakában szerveztük:
Turnus neve | Helyszín | Kezdő dátum | Befejezés dátum | Státusz |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában III. | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2021.08.30. | 2021.09.09. | Lezárt |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában IV. | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2022.04.04. | 2022.04.28. | Lezárt |
Minőségbiztosítási eredmények
2018.02.19.-2018.03.08. Államháztartási és vezetési ismeretek (Szentendre) 20 fő résztvevő
Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? | 4,5 |
Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? | 4,1 |
Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? | 4 |
Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? | 4,3 |
Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? | 4,6 |
Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? | 4,3 |
Hogyan ítéli meg az oktató(k)/gyakorlatvezető(k) munkáját, szaktudását? | 4,3 |
Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? | 4,6 |
Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? | 4,7 |
2019.02.04-21. 32 fő (két csoportban)
Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? | 4,2 |
Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? | 4,2 |
Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? | 4,3 |
Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? | 4,2 |
Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? | 4,7 |
Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? | 4,4 |
Hogyan ítéli meg az oktató(k)/gyakorlatvezető(k) munkáját, szaktudását? | 4,6 |
Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? | 4,6 |
Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? | 4,6 |
2020-ban a Múzeumi Vezetői Ismeretek c. képzést valósítottuk meg
Helyszín: Szabadtéri Néprajzi Múzeum illetve online
Időpont: 2020. március 9 - szeptember 17.
Múzeum vezetői ismeretek |
Átlagszám |
1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? |
4,43 |
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? |
4,14 |
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? |
4,14 |
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? |
4,71 |
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? |
4,57 |
6. Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? |
4,29 |
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? |
3,86 |
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? |
4,29 |
12. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? |
4,43
|
2021. évi képzésünk
Helyszín: Szabadtéri Néprajzi Múzeum illetve online
Időpont: 2021.08.30-09.02. és 2021.09.06-09.09.
1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? |
4,75 |
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? |
4 |
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? |
4,5 |
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? |
5 |
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? |
5 |
6. Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? |
5 |
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? |
4,25 |
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? |
4,25 |
12. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? |
4 |