belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Staféta füzetek 12. Tárgyak, sorsok, emberek – A Rippl-Rónai Múzeum mintaprojektje

ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁSHOZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE MÚZEUMI MÓDSZEREKKEL

A projekt célja a művészeti szakgimnáziumban tanuló diákok szakma iránti érzékenyítése, múzeumi szocializációja volt, melynek során olyan nyitott intézményt ismerhettek meg, ahová bármikor fordulhatnak, ha alkotómunkájukhoz kutatási, inspirációs háttérre van szükségük. A diákok megismerhették a gyűjteményi háttér használatának elméleti és gyakorlati lehetőségeit, valamint a szakemberek – muzeológusok, gyűjteménykezelők, restaurátorok – munkáját. A mintaprojekt alapötlete az volt, hogy múzeumi tárgyakon keresztül egykori személyeket, eseményeket, emberi sorsokat idézzenek meg. A projekt során alkalmazott demonstrációs eszközök és a felhasznált anyagok gazdagsága, mennyisége jelentős újdonságnak számított a múzeum gyakorlatában. A mintaprojekt megvalósítása jelentős anyagi ráfordítást nem igényel, ám mindenképpen igen komoly együttműködést feltételez az adott múzeum gyűjteményeit kezelő szakemberekkel, muzeológusokkal, kutatókkal.

Szerző: Simonné Lechner Judit

Szakmai lektor: Káldy Mária

Szerkesztette: Bereczki Ibolya

 

Kinek ajánljuk?

Bármely múzeum számára, amely a középiskolásokat szeretné megszólítani. Hosszútávon tervez együttműködést megalapozni és fejleszteni középiskolákkal, kiemelten művészeti oktatást végző szakgimnáziumokkal.

Célcsoport

Szakképzésben – különösen művészeti oktatásban – részt vevő középiskolás korosztály

Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?

A múzeumban zajló tevékenységek, munkakörök megismerése. A múzeum iránti érdeklődés felkeltése, érzékenyítés. Múzeumi tárgyakon keresztül a tárgyalkotó és -használó emberek, történetek, a múlt megismerése, összevetése a jelenkor tárgykultúrájával. Hagyományos kézműves technikák megismerése, hasznosítása a különböző művészeti ágak oktatásában, ezáltal a kreativitás fejlesztése.

Erőforrás igény

Muzeológus, múzeumpedagógus, drámapedagógus, művészetpedagógus.

A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei

Információgyűjtés, kreativitást fejlesztő, aktív tapasztalási és vizuális alkotói folyamatot biztosító műhelymunka, csoportos munka, hasonlóságok, különbségek elemzése, projektmódszer, élménypedagógia, esztétikai érzék fejlesztése.

 

Projektadatok

Megvalósító intézmény • Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár

Együttműködő intézmények • Zichy Mihály Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium, Kaposvár

Együttműködő felsőoktatási intézmény • Kaposvári Egyetem, Kaposvár

Mentorált intézmény • Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szennai Skanzen, Szenna

Megvalósítás ideje • 2017.10.05 - 2017.12.14

Módszertani témakör: Múzeumpedagógiai módszerek a szakképzés támogatására