belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Staféta füzetek 17. IKSZ. Történetek a bőröndből. Iskolai Közösségi Szolgálat a múzeumban – a Berettyó Kulturális Központ

ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLATOT TELJESÍTŐ KÖZÉPISKOLÁSOKAT MÚZEUMI PROGRAMOKBA BEVONÓ MINTAPROJEKT

A Bihari Múzeum mintaprojektje az Iskolai Közösségi Szolgálat múzeumban történő teljesítéséhez nyújt jó gyakorlati példát. A kiinduló pont az a megállapítás, hogy a diákok megfelelő felkészítéssel a múzeumokban sokféle területen segíthetnek, melyhez azonban előzetesen szükséges megismerniük a különböző múzeumi tevékenységeket. A megismerési folyamatnak keretet egy kiállítás A-tól Z-ig való megvalósítása adott. A munka közben a diákok felejthetetlen élményben részesültek, ugyanakkor tanultak, hasznos munkát végeztek. A múzeum munkatársai és a pedagógusok is az újszerű módszernek köszönhetően gazdag tapasztalatokat gyűjtöttek.

Szerző: Korompainé Mocsnik Marianna

Szakmai lektor: Káldy Mária

Szerkesztette: Boros Tünde

 

Kinek ajánljuk?

A program bármely múzeumnak ajánlható, aki szeretné bevezetni, vagy továbbfejleszteni az Iskolai Közösségi Szolgálat hasznos teljesítését múzeumi közreműködéssel.

Célcsoport

Középiskolás tanulók.

Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?

Iskolai Közösségi Szolgálat múzeumi környezetben történő teljesítése. Önkéntes munka megkedveltetése. Fiatalok múzeumi kötődésének fejlesztése. Pályaorientáció. Korosztályon belüli, szakmaközi és generációk közti együttműködés fejlesztése. Kapcsolatteremtés és fejlesztés. Személyiségfejlesztés. Kreativitás fejlesztése. Kommunikáció fejlesztése. Önálló ismeretszerzés. Kutatási módszerek elsajátítása.

Erőforrás igény

Humánerőforrás: A múzeum részéről a középiskolás korosztályt és a közösségi szolgálat lényegét értő, és segítő muzeológus, múzeumpedagógus. A téma iránt motivált pedagógus. Egyetemi hallgatók részvétele az előkészítésben, lebonyolításban, online kommunikáció kidolgozásában egyetemi oktató szakmai irányításával. Fotódokumentáció, interjúk készítéséhez szükséges eszközök. Kiállításrendezéshez szükséges tárgyak, eszközök, anyagok

A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei

Projektmódszer. Frontális előadás, bemutatás. Önálló és csoportos kutatás (levéltári, fotótári, családfakutatás). Konzultáció. Élménypedagógia. Ismeretátadás, játékos tanulás. Tanulás tárgyakkal.

 

Projektadatok

Megvalósító intézmény • Berettyó Kulturális Központ Bihari Múzeum, Berettyóújfalu

Együttműködő köznevelési intézmények • BSZC Arany János Gimnáziuma, Egészségügyi és Közgazdasági Szakgimnáziuma • Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium • BSZC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája • Körösi Csoma Sándor Református Gimnázium

Együttműködő felsőoktatási intézmény • Debreceni Egyetem BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete Művelődéstudományi és Humán Tanulmányok Tanszék

Mentorált intézmény • Püspökladányi Tájékoztató és Közművelődési Központ, Könyvtár, Múzeum Karacs Ferenc Múzeum Tagintézménye • Móricz Pál Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény

Megvalósítás ideje • 2017. október 1. – 2018. február 28.

Módszertani témakörök Iskolai közösségi szolgálat múzeumi környezetben