belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Staféta füzetek 18. Közös(térben)ségben – Közösségépítés múzeumpedagógiai módszerekkel – A Damjanich János Múzeum mintaprojektje

Két múzeum összefogásával megvalósított mintaprojekt – az utazó kiállítás módszerét alkalmazva – a közösségek szerepének erősítését, a közösségek történetének megismertetését, öt hátrányos helyzetű kistelepülésen lévő iskola osztályközösségeinek és két település közművelődési intézményeinek bevonásával, a résztvevő intézmények vezetőinek és pedagógusainak múzeumi tanulási forma iránti érzékenyítésével valósította meg.

Szerző: Molnár Melinda és Pató Mária

Szakmai lektor: Káldy Mária

Szerkesztette: Boros Tünde

 

Kinek ajánljuk?

Helytörténeti, történeti gyűjteménnyel rendelkező múzeumok számára

Célcsoport

Általános iskola alsó- és felső tagozatos tanulói.

Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?

Saját lakóhely történetének, jelenlegi működésének megismerése, lokálpatriotizmus fejlesztése, identitás erősítése. Önismeret és a generációk közötti kapcsolat fejlesztése. Segíti a csoportban végzett munkát éppen úgy, mint a hatékony, önálló tanulás fejlesztését. Anyanyelvi kommunikáció, beszédkészség, szövegértésfejlesztése. Társas kompetenciák, fejlesztése.

Erőforrás igény

Településre jellemző tárgyak, tényanyagok, egyéb kutatási anyagok. Íróeszköz, felíró tábla, feladatlap. Események, személyek rögzítésére alkalmas eszköz. Humánerőforrás: Pedagógus, múzeumi szakember, múzeumpedagógus, helytörténész.

A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei

Projektmódszer. Élménypedagógia. Innovatív közösségi, csoportmunka. Önálló kutatómunka végzése. Önálló tanulás kompetenciafejlesztés, Feladatorientált tanulói tevékenység. Kommunikációs készségek fejlesztése. Utazó kiállítás rendezésével megvalósuló múzeumpedagógiai módszerek innovációja.

Projektadatok

Megvalósító intézmény • Damjanich János Múzeum, Szolnok

Közművelődési intézmények • Wesniczky Antal Művelődési Ház és Könyvtár, Besenyszög • Iskolai és Községi Könyvtár, Tiszasüly • Községi Művelődési Otthon és Könyvtár, Szászberek

Együttműködő köznevelési intézmények • Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Besenyszög • Szászbereki Kolping Katolikus Általános Iskola, Szászberek • Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola tiszasülyi tagintézménye, Tiszasüly • Szent Gellért Katolikus Általános Iskola Petrovay György Katolikus Iskola tagintézménye, Kőtelek • Petrovay György Katolikus Iskola, Nagykörű

Együttműködő felsőoktatási intézmény • Neumann János Egyetem, Gazdálkodási Kar, Szolnok

Közművelődési intézmények • Wesniczky Antal Művelődési Ház és Könyvtár, Besenyszög • Iskolai és Községi Könyvtár, Tiszasüly • Községi Művelődési Otthon és Könyvtár, Szászberek

Mentorált intézmény • Vehiculum-Ház Közérdekű Muzeális Gyűjtemény, Múzeumpedagógiai Tagintézmény Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola Tagintézménye, Besenyszög

Megvalósítás ideje 2017. szeptember 1. – 2018. február 28.

Módszertani témakörök 1. A múzeumok felkészítése a társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok kompetenciáinak fejlesztésére 2. A modern múzeumi interpretáció módszertana – gyűjtemények oktatási hasznosítása