belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A szelfik nem sejtett veszélyeire hívja fel a figyelmet egy műtárgybiztosító

A Hiscox-féle jelentés szerint "a szelfik világjárványa" irdatlan károkat okoz a múzeumi műalkotásokban.

forrás: https://news.artnet.com/art-world/selfies-danger-to-museums-hiscox-2434090

 

A szelfik nem sejtett veszélyeire hívja fel a figyelmet egy műtárgybiztosító 

Egy látogató szelfit készít Ai Weiwei „Zodiac” LEGO portrésorozata mellett a K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalenben, Németországban, 2019. Fotó: Maja Hitij/Getty Images.

Nem sejtett veszélyforrás igényel fokozott éberséget a múzeumok részéről: szelfiző látogatók!

A Hiscox szakbiztosító arról a trendről számolt be, hogy a szelfiket készítő látogatók értékes festményekben, tárgyakban és installációkban okoznak károkat azáltal, hogy hátrafelé sétálva a műalkotásokba ütköznek. Bár a biztosító (helyzeténél fogva) több ügyfelet szerezhet az ilyen esetek felfutása miatt, ez nem csökkenti a szelfik kockázatosságát. A képzőművészeti alkotások még az ujjal való finom érintésre is érzékenyek – az ujjlenyomatok is visszafordíthatatlan károkat okozhatnak bennük –, nem is beszélve az emberekkel való, „lökhárítótól-lökhárítóig” történő közvetlen ütközésekről.

A Hiscox művészeti- és magán ügyfélszolgálati vezetője, Robert Read „a szelfik világjárványának” nevezte a jelenséget, mivel a következmények a neves művészeti intézményeket világszerte érintik. Bármilyen nevetségesnek is tűnhet a szelfikre veszélyforrásként gondolni, az anyagi veszteségek – és a felbecsülhetetlen értékű műalkotásokban előidézett károk – egyáltalán nem viccesek.

A Hiscock művészeti biztosítási üzletágának fele a véletlen sérüléseknek tulajdonítható, amelyek meglepően nagy százalékát a szelfizők okozzák. A modern társadalomi igényekre reagálva a kurátoroknak alkalmazkodniuk kell az új technológiákhoz, ugyanakkor azt is garantálniuk kell, hogy a műalkotások biztonságosan eljussanak a következő nemzedékekhez.

Példákkal érzékeltetve: egy látogató, aki 2017-ben ártatlanul szelfit készített a Los Angeles-i 14th Factory pop-up galériában, feldöntött egy installációt, és 200 000 dollár értékű műalkotást semmisített meg – az eset a Selfie Domino néven lett megörökítve. 2017-ben egy másik incidens is történt, amikor egy Yayoi Kusama tököt a washingtoni Hirshhorn Múzeumban és Szoborkertben gázolt el egy turista, aki a szelfi készítése közben megbotlott.

A Brisbane-i Modern Művészeti Galériától a British Museumig számos helyszínen betiltották a szelfibotokat. A milánói önkormányzat megtiltotta a szelfibotok nyilvános használatát az eszköz feledékeny alkalmazásából eredő veszélyek miatt.

Read hozzátette, hogy az aktivisták vandalizmusának térhódítása szintén fokozta a szféra „repülőtérszerű biztonság” iránti igényét, utalva ezzel a Just Stop Oil aktivistáira, akik paradicsomlevessel dobták meg Van Gogh napraforgóit a londoni Nemzeti Galériában. Szerencsére az ikonikus alkotást üveg védte. Reméljük, hogy elég erős pajzs lesz a következő szelfikészítővel szemben is.

fordította: Birkás Babett