belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A projekt lényegét összefoglaló írás itt olvasható.

Tárgyas ragozás a Néprajzi Múzeummal

2013-ban a Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült a Néprajzi Múzeumban létrehozott Tárgyas_ragozás→szubjektív etnográfia tanulmányi című múzeumpedagógiai projektje, melyet Frazon Zsófia és Joó Emese dolgozott ki.

Néprajzi Múzeum:Tárgyas ragozás

A fénykép a Nívódíj átadásakor, a 11. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón készült. (Joó Emese, Frazon Zsófia és Kemecsi Lajos)

Éliás István múzeumpedagógiai szakkoordinátor az alábbi szavakkal méltatta a projektet:

A Tárgyas_ragozás→szubjektív etnográfia program készítői nem csak tudnak, hanem mernek is másként gondolni szakmájukra. Megmutatják, mire képes egy muzeológus és egy múzeumpedagógus, ha komolyan veszik egymást!

Komplexen gondolnak kiállítási tartalomra és pedagógiai hasznosulásra. Együtt, közösen határozzák meg a kívánt célt és a hozzá vezető utat. Ennek rendelik alá, hogy milyen és mennyi tárgyat választanak ki tanulmányi kiállításukba, hogy milyen módon „tálalják” azt a közönségnek, hogyan építenek rá különböző korosztályoknak és különböző elmélyülési szándékkal közeledő érdeklődőknek oktatásmódszertani elemeket.

A szabad bolyongásra épülő kiállításbejárás; a múlt tárgyai és mai életünk összefüggéseinek központi helyre emelése, azaz a néző érintettségének megteremtése; a tárgyfeliratok összeolvadása tárgyleírásokkal; az asszociatív szövegfelhők napjaink vizualitásának hangsúlyteremtő beépülésével – mind-mind nagyon átgondolt elemek - hogy csak néhányat emeljünk ki tanulmányi kiállításuk specialaitásaiból.

Már a felsoroltakban is erősen jelen van az értelmezést, a felfedező ismeretszerzést elősegítő és a rádöbbenés motivációs erejére épülő pedagógiai szándékosság. Mindezt kiegészíti az a szakmódszertani háttéranyag, amely plusz tárgyakat, speciális hangjátékokat és sok egyéb eszközt hozott létre, melyek felhasználása és foglalkozásokba épülése az interperetátor válogatásán alapszik, az adott környezet, helyszín és csoportösszetétel figyelembevételével.

A résztvevőknek a kiállításlátogatás tanítását ajánlják, nekünk, szakmabelieknek pedig felürírt kánonokat és újrarendezett kiállításmegközelítést nyújtanak.

Talán a kiemelt példák és megvalósulási eredmény is érezteti, hogy Frazon Zsófia és Joó Emese programjának minden eleme iskolapéldája lehet egy XXI. századi, kortárs, magyar múzeumpedagógiának.

Az elismerés kapcsány Joó Emesével beszélgettünk:

Mi lehet az oka annak, hogy a mai középiskolások és a fiatal felnőttek számára a múzeum ennyire idegen közeg?

Ez alapvetően az intézmények hozzáállásán dől el. A Néprajzi Múzeumban már hosszú évek óta zajlanak olyan múzeumi programok, amelyek épp ezt az idegenséget oldják – tapasztalataink szerint hatékonyan. Ha a múzeum olyat kérdez és olyat állít, ami a kamaszok számára releváns, akkor nincs mitől idegenné válnia egy helynek. Ebben a megközelítésben a Néprajzi Múzeumban a jelenkutatás sok segítséget, nyelvet és tárgyanyagot is ad. A kortárs jelen akár önállóan, akár a történeti anyaggal vegyítve olyan tartalmilag, nyelvileg és tárgyi világában is ismerős közeget eredményez, ami lehetővé teszi a kapcsolódást.

Milyen módszerekkel lehetne a fiatalok hozzáállását megváltoztatni?

Nem a fiatalok, hanem a múzeumok hozzáállását kell megváltoztatni. Belülről kell változni ahhoz, hogy hatékony, releváns és korszerű megközelítésekkel találja magát szembe a közintézményekben a látogató: legyen fiatal vagy idős.

Milyen visszajelzések érkeztek a programmal kapcsolatban, egyrészt a fiatalok, másrészt a pedagógusok felől?

Egyértelműen pozitív. Rendhagyó pozitív élmény volt, amikor egy fiatal foglalkozás közben posztolt a programról a FB-n, és volt olyan egyetemi óránk, amit megismételtünk a hiányzóknak.

Változott-e a látogatószám a program ideje alatt?

Az egyetemista és a középiskolás korosztály részvétele, valamint a felnőtt szakmai érdeklődők száma a Tárgyas_ragozás kiállítás időszakában egyértelműen megnövekedett.


Nyitólap

HKSZCSPSZV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

MÁJUS

08

SZOMBAT

eseménynaptár


  MÁJ 10
  hétfő
 
IX. Országos és V. Nemzetközi Múzeumandragógiai ONLINE Konferencia (2021)
  MÁJ 18
  kedd
 
Online múzeumi ismeretátadási fórum: Hogy csinálják az írek?
  MÁJ 19
  szerda
 
Múzeum Most! webinárium: Európai uniós támogatási lehetőségek múzeumoknak
  JÚN 10
  csütörtök
 
Múzeum Most! webinárium: Inkluzív múzeum: esélyegyenlőség és egyenlő esélyű hozzáférés
legfrissebb híreink


2021. 04. 28.
Kulturális közösségfejlesztés gyakorlata képzést szervez az Országos Széchényi Könyvtár
2021. 04. 26.
Workshop-sorozat indul: Múzeumok a fenntarthatóságért - Fenntarthatóság a múzeumokban
2021. 04. 21.
A Múzeumok Ma 2020 kutatás eredményeit ismertető publikáció-sorozat: A múzeumok esélyegyenlőségi szemlélete és tevékenységei
Magyar Múzeumok


2021. 05. 07.
MúzeumTrip 28. A „mesetermő” vidék gyümölcsei: népmesék a Nyírség kincsestárából
2021. 05. 07.
Ami még magyar múzeumnak nem sikerült: másodszor kapott elismerést az Év Európai Múzeuma versenyen a Duna Múzeum!
Kultúrahu


2021. 05. 07.
Építeni csakis szeretettel − kiállítás a Szegedi Dóm Látogatóközpontban 
2021. 05. 07.
Filmesek fotóiból válogat a Műcsarnok új kiállítása
Skanzen hírek


2021. 04. 16.
Többféle táborral készül az idei nyárra a Skanzen
2021. 04. 13.
Heted7 Táborok 2021 nyár a Skanzenben