belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A 2013-ban Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesített Tárgyas ragozás című projekt egyik kezdeményezőjével, Joó Emesével készített interjú itt olvasható.

Néprajzi Múzeum: TÁRGYAS_RAGOZÁS → szubjektív etnográfia

Néprajzi Múzeum: TÁRGYAS_RAGOZÁS → szubjektív etnográfia

A TÁRGYAS_RAGOZÁS → szubjektív etnográfia tanulmányi kiállítási projekt célja a kiállításlátogatás tanulása. A középiskolások és a fiatal felnőttek számára ugyanis a múzeumok és a kiállítások jelrendszere idegen nyelv: megfoghatatlan tárgyak, üvegfalak, posztamensek, képek, feliratok labirintusa. Addig, ameddig ők ezt a nyelvet nem értik és nem beszélik, a kiállításokba megfogalmazott témák és üzenetek sem jutnak el hozzájuk.

A projekt egyedülálló módon arra vállalkozik, hogy a fiatalok figyelmét egyenesen a műtárgyakra irányítja, és indirekt módszerekkel, inspiráló kérdésekkel és felvetésekkel vezeti rá őket a gondolkodásra, a jelek és jelentések felismerésére. Ha sem kurátor, sem a múzeumpedagógus nem mondja meg a tutit, akkor a megismerésért bizony meg kell küzdeni! Alapos megfigyelés, olvasás, járkálás, összefüggések keresése, beszélgetés, vita, szerepjáték, asszociációk és személyes élmények megosztása segíti őket abban, hogy egymástól tanuljanak, hogy tapogatás (tapintás) nélkül is közvetlen kapcsolatba kerüljenek a műtárgyakkal, hogy felülírják a kánonokat és akár újrarendezzék a kiállítást, miközben észrevétlenül otthonossá válik az addig idegen közeg.