belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Budapesti Történeti Múzeum - Budapest Galéria: Motivált mozdulat. Mozgásfejlesztő művészetpedagógiai foglalkozások kortárs képzőművészeti kiállításokon

A Semmelweis Egyetem Pető András Gyakorló Óvoda és a BTM − Budapest Galéria munkatársai öt éve szerveznek közösen művészetpedagógiai foglalkozásokat kortárs képzőművészeti kiállításokon. A program fő célja egy olyan komplex pedagógiai módszer kidolgozása és alkalmazása, amelyik a konduktív és vizuális nevelés módszereit ötvözi. A személyiségfejlesztő foglalkozásokon indirekt módon lehet fejleszteni a komplikáltabb mozdulatsorokat, a nagy- és finommotorikus képességeket valamint a szem-kéz koordinációt.

2020 márciusától a világjárvány miatt online formában folytattuk a programsorozatot, ősztől pedig interaktív távfoglalkozások kidolgozásába és megszervezésébe kezdtünk. Eddig három kiállításhoz kapcsolódtak online események, amelyek a két intézmény összehangolt együttműködésének köszönhetően, szinte hasonló élményt nyújtottal a résztvevőknek, mint a jelenléti programok.

A 2020/2021-es tanévben más korosztálynak is hirdetettünk online foglalkozásokat, melyekre olyan hátrányos helyzetű tanulók is jelentkeztek, akik a pandémia előtt sem tudtak eljutni a Budapest Galériába, hogy kortárs műalkotásokkal ismerkedjenek.

Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült 2021-ben.

LAUDÁCIÓ 

A Budapesti Történeti Múzeum - Budapest Galéria a Semmelweis Egyetem Pető András Gyakorló Óvodájával együttműködve hívta életre Motivált mozdulat címmel konduktív és vizuális nevelés eszközeit ötvöző mozgásfejlesztő művészetpedagógiai foglalkozását. A járványhelyzet idején ezt alakították a szakemberek a galéria kortárs képzőművészeti kiállításaira, gyűjteményi anyagára épülő online foglalkozássá. A program hívószavai a motiváció és a bevonódás. A gyerekek egy mesébe kerülve nem a mozdulatokra, a helyváltoztatásra vagy az eszközök helyes használatára koncentrálnak, hanem arra, hogy a történet részévé válva elkészítsék azokat a festményeket, rajzokat, szobrokat, egyéb tárgyakat, amelyek összekötik az egyes epizódokat és ennek segítségével tovább szőhetik a történet fonalát, így indirekt módon lehet fejleszteni a komplikáltabb mozdulatsorokat, a nagy- és finommotorikus képességeket, valamint a szem-kéz koordinációt. A foglalkozás során a hangsúly nem csupán a virtuális térre helyeződik, hiszen a feladatokon keresztül az őket körülvevő fizikai tér is mozgásba kerül. 

A módszertan kidolgozása, a virtuális és valós tér összekapcsolása, a múzeumpedagógus és a pedagógus tudatos tervezése egy fontos és más intézmények számára is adaptálható foglalkozást hívott életre, ami mindenképp elismerésre méltó.


Írta: Sóki Diána, a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusa, egykori Múzeumi koordinátor


Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

21

CSÜTÖRÖTÖK

eseménynaptár


  SZEP 22
  péntek
 
Szakmai nap Pécsen JÁTSZD EL….ÉS MEGÉRTED! címmel
  SZEP 25
  hétfő
 
21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben