belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Online oktatójátékok a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum múzeumpedagógiai programjában

semmelweis

Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázatra beadott kezdeményezés címe: Online oktatójátékok a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum múzeumpedagógiai programjában

Pályázó: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum


A kezdeményezés rövid ismertetése:

Az Életmódszertár online játékcsomagja a SOM új közművelődési szemléletéhez kialakított múzeumpedagógiai kínálatba illeszkedik. A már meglévő foglalkozásokra szervesen épülő, otthonról vagy iskolai környezetből is elérhető játékok az élményalapú tanulás jegyében készültek el. Kínálatunkban három program szerepel. A Kcalkulátor a változatos, mégis egyszerű ételekből álló, tápértékben és vitaminokban gazdag táplálkozáshoz nyújt segítséget. A tetszőlegesen alakítható napi és heti menük összeállítása kicsiknek és nagyoknak egyaránt szórakoztató és tanulságos időtöltést jelent.

Összhangban a fogakkal címmel készült el az általános iskolásoknak szóló játék, amely kedves és barátságos módon mutatja be a helyes fogápolást és a szájhigiénia alapelveit.

A komolyabb, 14-20 éves korosztálynak készült Czifra Palota játékban a századforduló

Budapestjének egy gazdag polgári palotájába csöppenünk. A virtuális kalandozás során a játékosok megismerhetik a korabeli előkelő polgárok és cselédek mindennapjait, feladataikat és szórakozási lehetőségeiket, lakáskultúrájukat, illetve a társas érintkezés illemszabályait.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

A SOM TÁMOP – 3.2.11/10/1/KMR finanszírozású múzeumpedagógiai programcsomagja a világhálón játszható játékokat is tartalmaz, így alkalmas az otthoni tanulásra, szülők, testvérek, barátok bevonásával, vagy iskolai tanórákon való felhasználásra a frontális oktatás kereteinek lazítására. A játékok alapvetően a SOM múzeumpedagógiai óráira épülnek, önálló használatukhoz azonban nincs szükség megelőző múzeumi foglalkozásokra. Ez lehetővé teszi programunk szélesebb közönséghez való eljuttatását, olyan fővárosi és vidéki iskolák és otthonok bevonását is, ahonnan nehezebben szervezhető meg egy múzeumi látogatás. Szabad felhasználása ugyanakkor nem teszi lehetővé az alkalmak és résztvevők pontos számának nyilvántartását. A látogatószámláló szerint a játékok oldalát eddig mintegy 1050 különböző felhasználó kereste fel.

Célcsoport:

  • Kcalkulátor című játék: korcsoportos bontásban (6-10, 10-12, 13-15, 16-19, 19+ évesek)
  • Összhangban a fogakkal című játék: 6-14 évesek
  • Czifra palota című játék: 14+ évesek


Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

  • Ember és társadalom: A történelmi múlt egy-egy térben és időben határolt darabjának részletesebb megismerése; ismeretszerzés arról, milyenek voltak az emberek hétköznapjai a különböző korokban és kultúrákban.
  • Életvitel és gyakorlati ismeretek: Egészségkultúra


A megvalósítás tapasztalatai és kommunikációja:

Az online játékok alapvetően otthoni és iskolai használatra készültek. A szóban és elektronikus levél útján is kikért vélemények, hozzászólások alapján tudunk a megvalósítás eddigi tapasztalatairól beszámolni. Monitorozásunk során a pályázatban részt vevő kedvezményezettek véleményén kívül, kértük és figyelembe vettük az oktatási projektben nem érintett felhasználók meglátásait is, így némi változtatást elvégezve készítettük el a játékok mostani végleges megformálását. A felhasználók egyöntetűen pozitív véleménnyel voltak a játékokról, az általuk jelzett kisebb pontatlanságokat pedig folyamatosan korrigáltuk. A pályázatban részt vevő pedagógusok és kísérők nyitottan álltak a játékhoz. A pályázat záró rendezvényén (múzeumpedagógusok, muzeológusok, tanárok és a sajtó képviselői számára) bemutattuk a játékokat. Egyben hírlevélben értesítettük az oktatási intézményeket, tanárokat, múzeumpedagógusokat, és az egyik legnépszerűbb közösségi portálon is felhívtuk rá a figyelmet.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

A három játék tematikáját a pályázat alaptémakörei határozták meg: (1) egészséges táplálkozás, (2) szájápolás higiéniája, (3) életvitel a századfordulón egy fővárosi palotában.

Eredeti elképzelésünk az volt, hogy a pályázatunkban szereplő, adott tematikájú órasorozathoz illeszkedő játékokat készítsünk. Célunk volt, hogy a játékok a foglalkozások előtt játszva ráhangolják a gyerekeket az adott témára, utólag pedig elmélyítő tevékenység legyen számukra. Alapvető elhatározásunk volt továbbá az is, hogy a felhasználók minden korosztályát megszólítsuk, így a játékok struktúrája, nyelvezete, grafikája is a megszólított korosztályokhoz igazodjon, különböző érdeklődésre, készségekre és alaptudásra építve. Ennek az elképzelésnek következtében „Összhangban a fogakkal” c. játékunk általános iskolás gyerekeknek, „Kcalkulátor” játékunk felső tagozatosoknak és középiskolásoknak, míg „Czifra Palota” játékunk középiskolásoknak szól. Egyúttal azt is figyelembe vettük, hogy az online játékokat nemcsak a pályázatban részt vevő kezdeményezettek játszhatják, hanem mindenki számára elérhető, a projekt lezárulása után is.

További anyagi forrás bevonásával a későbbiekben minden játékot, minden egyes korosztály számára lehetőség van tovább fejleszteni.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.