16+ Rejtély a múzeumban - sikeres programok
A fiatalokat célzó témakör már évek óta fontos részét képezi a fesztivál programkínálatának, hiszen ennek a korosztálynak a megnyerése kulcsfontosságú. 2015-ben a rejtélyt helyeztük a középpontba, ezt a gondolatot formáltuk tovább a 2016-os évben. Tapasztalatunk, hogy azok a múzeumi programok a legsikeresebbek a fiatalok körében, ahol a résztvevőknek rendhagyó módon nyílik lehetősége a múzeum felfedezésére, interaktív elemekkel fűszerezve, így a nyomozós játékok példáit használva, az intézmények különböző izgalmas, kalandos, rejtélyes csapatfeladatokat kreáltak.
-
Magyar Természettudományi Múzeum - Budapest, VIII. kerület: 1078 fő
Testes témák – Az érzékszervek és az érzékelés
Az evolúció során hogyan alakult az érzékelés és az érzékszervek fejlődése? Miben vagyunk jobbak mi, emberek és miben profibbak az állatok? Kiállításban nem csak ezekre a kérdésekre találtuk meg a választ, hanem a résztvevőket egyedülálló módon interaktív rejtvényfejtésre is invitáltuk. A sikeres megfejtéssel a felfedezők birtokába került a kód, amivel az érzékelés legfontosabb elemét rejtő láda kinyitható. A program új kezdeményezés volt az intézményben. Céljuk volt, hogy a 12 évnél idősebb korosztály hatékonyan szólítsák meg és a rejtvény kibogozása közben játszva juttassák őket ismeretekhez. Érzékszervi próbák, óriásmodellek, tárgybemutatók várták a felfedező csoportokat, családokat, baráti társaságokat. A programot animátor irányította, hiszen elkélt a segítség a feladatok megoldásában, a testmodellek működtetésében, a lakatok csavargatásában. A felkészült animátorok rengeteg plusz információval szolgálhattak a kiállított tárgyakkal kapcsolatban.
A programhoz külön kérdőív készült.
ÖTLETEK: animátor, visszaigazolásképp - külön kérdőív
-
Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár - Budapest, XIV. kerület: 120 fő
Ki volt a tettes? - nyomozójáték
A program nagy sikernek örvendett, így tervezik egész éves programként, állandó jelleggel elérhetővé tenni.
-
Szatmári Múzeum - Mátészalka: 150 fő
Elgurult, de megtaláltam!
A résztvevők egy kincskereső feladat segítségével bejárhatták az egész múzeumot, de nemcsak a látogató teret, hanem a pincét és a padlást is. Egy átlagos látogatás alkalmával ezeket a „kulisszatitkokat” nem ismerhetik meg, így viszont nagyobb rálátást kaphattak a múzeumi életre. A feladat végrehajtásához mindenki kapott egy kincskereső térképet, még izgalmasabbá téve ezzel a keresgélést. A legnagyobb élményt a félig besötétített pince jelentette, ahol kis elemlámpákkal tájékozódhattak. A kincskeresőket 4 csapatba osztottuk és különböző irányokból indultak a kalandos felfedezésre. Aki a legtöbb elrejtett tárgyat megtalálta, az lett a győztes. Céljuk volt, hogy a fiatalok ne csak azért jöjjenek a múzeumba, mert kötelező, hanem mert meglássák a múzeum izgalmas oldalát, rengeteg új ismerettel gazdagodjanak mind a múzeummal kapcsolatban, mind pedig az itt kiállított tárgyakkal kapcsolatban, a múzeum legyen egy olyan hely, ahol szívesen töltik el szabadidejük egy részét.
ÖTLETEK: játékos tudásátadás, szervezettség, önálló-csoportos feladatvégzés, térkép
-
Dobó István Vármúzeum - Eger: 96 fő
Projekt IKSZ
Az Iskolai Közösségi Szolgálatot népszerűsítették programuk során. Elsősorban kilencedikesek vártak, akiknek egy játék során mutatták be, hogy milyen területeken tehetik magukat hasznossá. Megismerhették Vitézi Próba alatt a fronton teljesítendő szolgálat buktatóit, a múzeumpedagógiai foglalkozások nehézségeit (egyes kézműves, tárgyalkotó fogások elsajátítását) a projektmódszer különlegességein, a vár történetének legizgalmasabb korszakait, fáklyával járhatták végig a kazamatákat, és a Várműhelyben teával, pogácsával fogadták őket, ahol lehetett jelentkezni a szolgálatra, illetve minden, az IKSZ-szel kapcsolatos információt megkaphattak.