belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A kiadvány a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt A mi múzeumunk című múzeumi komponensének keretben jelent meg.

Adaptálható múzeumi mintaprojektek megismerése céljából tekintse meg a mintaprojekteket kidolgozó mintaprojektgazdákkal illetve a mintarprojekt megvalósításban közreműködőkkel készített videóinterjút is! 

A szerzővel, Malkár Zsófiával készült interjúrészlet 18:33 - 19:08 között látható

További információ a mintaprojektről itt olvasható.

Staféta füzetek 9. Építs közösséget! Közösségi élmény és múzeumi interpretáció

HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK FELZÁRKÓZTATÁSÁT TÁMOGATÓ MINTAPROJEKT

Herman Ottó Múzeum, Miskolc: Közösségi élmény és múzeumi interpretáció középiskolás csoportok bevonásával – Kiállítási és közösségi terek közoktatási hasznosításának megújítása a Herman Ottó Múzeum Papszer épületében

A kortárs, bevont diákokból alakított kis munkacsoportok által készített, online is megtekinthető tárlatvezető kisfilmek készítésével a távolból is elérhetővé vált két állandó tárlatunk és gyűjteményeink egy része, amelyek ilyen módon beilleszthetőek tanórai segédletként az oktatásba, illetve további múzeumi élmények megszerzésére is ösztönöznek iskolai és egyéni szinten. A múzeum fogadóterében elhelyezett, a diákok által tervezett bútorok inspirálják őket arra, hogy a múzeumot közösségi, iskolán kívüli programok helyszíneként használják.

Szerző: Mlakár Zsófia
Szakmai lektor: Káldy Mária
Szerkesztette: Boros Tünde

A kiadvány itt tölthető le.

Staféta füzetek 9. Építs közösséget! Közösségi élmény és múzeumi interpretáció

Kinek ajánljuk?

Bármely múzeumtípus számára ajánlott a program, akik nyitottak a középiskolás korosztály felé, hogy hosszútávú együttműködés keretében, a múzeum iránt elfogadó közösséget építsenek, hogy befogadhatóbbá tegyék e korosztály számára a múzeumi értékközvetítést. Ajánlott azoknak, akik alapfokon értenek a filmkészítés technikájához, és vállalkoznak fiatalok felkészítésére, kiállításértelmező oktatófilmek készítésére. Ajánlott azoknak, akiknek múzeumi eszköztárában kiemelt helyet kap a fiatal korosztály kreativitásának fejlesztése.

Célcsoport

Általános iskola felső tagozat Középiskola Hátrányos helyzetű diákok Többféle kompetencia-területen fejlesztést igénylő diákok

Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?

Kiállítások oktatási hasznosítása újszerű eszközökkel. Múzeumpedagógiai módszertani eszköztár bővítése. Közösségi célokat szolgáló terek kialakítása. Közösségi térformálás. Helyi identitás építése. Közösségfejlesztés. A tanulásban kudarcélménnyel küszködő diákok tanulásélményének erősítése. Önértékelés javítása. Továbbtanulási motivációk, ismeretszerzési módszerek, kritikus gondolkodás erősítése. Pályaorientáció. Kreativitás, kutatási, forráskezelési, értelmezési képességek, anyanyelvi, vizuális kompetenciák fejlesztése.

Erőforrás igény

Humánerőforrás: múzeumpedagógus és asszisztense, néprajzos, antropológus, informatikus, művészettörténész, történész, restaurátor, teremőr-tárlatvezetők. A bevont köznevelési intézmények tanárai, a felsőoktatási intézmény tanára és hallgatói.

Tárlatvezető filmhez: kamera, számítógép. Történetmeséléshez: jelmezek, kellékek, demonstrációs tárgyak. Bútorokhoz: rajzeszközök, újrahasznosítható anyagok (faanyag, papír, raklap stb.), kiállításrendezési infrastruktúra eszközei, anyagai.

A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei

Projektmódszer. Frontális előadás. Élménypedagógia. Drámapedagógia. Filmkészítés, forgatókönyvírás, mint módszer. Tanítás tárgyakkal. Változatos, egyéni és csoportos munkaszervezés, kooperáció. Mentori jelenléttel támogatott kreatív alkotás.

 

Mintaprojekt adatok

Megvalósító intézmény • Herman Ottó Múzeum, Papszer kiállítási épület, Miskolc

Együttműködő köznevelési intézmények • Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Miskolc • Szalézi Szent Ferenc Gimnázium, Kazincbarcika

Együttműködő felsőoktatási intézmény • Eszterházy Károly Egyetem, Bölcsészettudományi és Művészeti Kar, Vizuális Művészeti Intézet, Képzőművészeti Tanszék, Eger

Mentorált intézmény • Bányászattörténeti Múzeum, Rudabánya

Megvalósítás ideje • 2017. szeptember 18. - 2017. december 12.

Módszertani témakörök • 1. A modern múzeumi interpretáció módszertana 2. A múzeumok felkészítése a társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok kompetenciáinak fejlesztésére

Kapcsolódó cikkek
Múzeumi terekben otthonosan

Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

21

CSÜTÖRÖTÖK

eseménynaptár


  SZEP 22
  péntek
 
Szakmai nap Pécsen JÁTSZD EL….ÉS MEGÉRTED! címmel
  SZEP 25
  hétfő
 
21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben