A kiadvány a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt A mi múzeumunk című múzeumi komponensének keretben jelent meg. Adaptálható múzeumi mintaprojektek megismerése céljából tekintse meg a mintaprojekteket kidolgozó mintaprojektgazdákkal illetve a mintarprojekt megvalósításban közreműködőkkel készített videóinterjút is! A mintaprojekt megvalósításában közreműködő Kodolányi Judit múzeumpedagógussal készült interjúrészlet 1:37 - 2:34 között látható. További információ a mintaprojektről itt olvasható. |
Staféta füzetek 20. Tiéd a gyűjtemény! – Digitalizált gyűjtemények a múzeumban – A Petőfi Irodalmi Múzeum mintaprojektje
DIGITALIZÁLT GYŰJTEMÉNYEK HASZNOSÍTÁSÁT TÁMOGATÓ MINTAPROJEKT
A mintaprojekt célja az volt, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum virtuális kiállításkészítő felületének segítségével a középiskolás diákok önálló gyűjtő- és alkotómunkára kapjanak lehetőséget. A PIM, Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) gyűjteményének felhasználásával a résztvevők online tárlatokat hoztak létre, melynek során változatos helyzetekben ismerkedtek az irodalom és a múzeum világával. A projekt alapvetően az anyanyelvi kultúra és irodalom megismerését segíti, de emellett számos készséget és kompetenciát fejleszt, és lehetőséget biztosít a projektvezető pedagógusnak, hogy az általa a közösség szempontjából legfontosabbnak ítélt lehetőségeket használja ki benne. A digitális múzeumi élmény során a résztvevők megtapasztalhatják az esztétikai- és művészeti tudatosság és kifejezőkészség perspektíváit, a projekt és maga a létrejött felület használata támogatja a résztvevők felelős internethasználóvá válását és médiatudatosságának fejlődését.
Szerző: Kodolányi Judit
Szakmai lektor: Káldy Mária
Szerkesztő: Boros Tünde
A kiadvány ITT tölthető le.
Kinek ajánljuk?
Digitális gyűjteménnyel rendelkező múzeumoknak ajánljuk a programot, akik megfelelő felkészültségű szakemberrel és infrastruktúrával rendelkeznek, és törekvésük a középiskolás korosztály aktív bevonásával a múzeum társadalmi bázisának fejlesztése.
Célcsoport
Középiskolás korosztály
Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?
Olvasási készség fejlesztése. Digitális kompetenciák, digitális eszköz- és felelős internethasználat fejlesztése. Médiatudatosság. Információszűrés, forrásérték és fontosságának meghatározása. Érdeklődésorientálás. Hatékony, önálló tanulás, anyanyelvi kommunikáció, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, valamint a kezdeményezőkészség fejlesztése. Középiskolások tevékeny bevonása a múzeum alakításába. Az Iskolai Közösségi Szolgálatban (IKSZ)résztvevők számának növelése, az önkéntes hálózat bővítése. A Múzeum társadalmiasítása.
Erőforrásigény
Humánerőforrás: A múzeum részéről elsősorban muzeológus, múzeumpedagógus és weboldalfejlesztő szakember. A köznevelési intézmény részéről fontos a diákokat jól ismerő, hiteles pedagógus, aki képes kitartó munkára motiválni a diákokat. Tanárszakos, pedagógiai vagy irodalmi érdeklődésű egyetemisták segíthetik a programot, akik tapasztalatokat gyűjthetnek a diákokkal való közös munka során, alkalmuk nyílik iskolai órák, foglalkozások megtartására, de akár sajátos területek megfigyelésére is. Digitális gyűjtemény. Számítógépek, internetes kapcsolat. Kommunikációs csatornák (e-mail, telefon, skype). Telefonok, mobilalkalmazások. Kamera, projektor.
A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei
Projektmódszer, kooperatív tevékenység. Beszélgetés, frontális előadás, csoportmunka, (csoportos gyűjtőmunka) pármunka, egyéni munka, megbeszélés, feladatok értékelése, alkotó– és szövegfeldolgozó munka, vázlat vagy ágrajz készítése.
Projektadatok
Megvalósító intézmény • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest
Együttműködő köznevelési intézmények • Eötvös József Gimnázium, Budapest • Jedlik Ányos Gimnázium, Budapest
Együttműködő felsőoktatási intézmény • Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest
Mentorált intézmény • Kassák Múzeum, Budapest
Megvalósítás ideje • 2017. szeptember 1. - 2018. március 5.
Módszertani témakörök 1. Digitális gyűjtemények oktatási hasznosítása 2. Miénk a múzeum?! A múzeumok önkéntes és IKSZ menedzsmentje